سـرمایه گذاری در شرکت های کوچک یا در شرکت های بزرگ؟

معامله گری

 رالف وانگر : "دامبو به لطف کوچک بودنش موفق به پرواز شد."

دامبو شخصیت اصلی بچه فیل پرنده در کارتون قدیمی است که کنایه از توانایی رشد بیشتر شرکت‌های کوچک نسبت به شرکت‌های بزرگ و معروف است.

رالف وانگر، سرمایه گذار افسانه‌ای، به تبحر فراوان برای سرمایه گذاری در شرکت‌های کوچک شهره است. کسی که در سال ۱۹۷۰ با مبلغ ده هزار دلار شروع به سرمایه گذاری کرد و موفق شد تا پایان سال 1996 ثروت خـود را به ٦١٨ هزار دلار برساند. او قبل از وارن بافت به موفقیت دست پیدا کرده بود.

tDY3thwWfFJWX0RiWvxZc9uSBVhGbly0ejNxVI5o.jpg

وانگر اعتقاد دارد که بهتر است بـه جـای سـرمایه گذاری در شرکتی که محصول خاصی تولید می کند، در شرکتی که از آن محصول بهره مند می شود، سرمایه گذاری کرد. به جای سرمایه گذاری در شرکتی که دستگاه بـازی‌هـای ویدیویی تولید می کند، در شرکتی که نـرم افـزار بـازی‌هـای ویدیویی تولیـد می کنـد سـرمایه گذاری کنیـد. بیل گیتس سال‌ها ثروتمندترین فرد دنیـا بود. چـرا کـه شرکت مایکروسافت بزرگترین شرکت سیستم‌های عامل برای رایانه‌ها است. اگر شرکت مایکروسافت سازنده رایانه بود، شاید وی موفـق بـه کـسـب ایـن ثروت نمی شد. رالف وانگر در کتاب خود « یک گورخر در سرزمین شیرها » مثـال هـایی تاریخی برای اثبات دیدگاه خود می زند. شرکت‌های بزرگ حمل و نقل ریلی که کشورهای قاره آمریکا را به یکدیگر متصـل کـرده بودند، درنهایت با مشکلات عدیده مالی مواجـه شـدند. بسیاری از آنهـا ورشکسـت شـدند. شهری مثل شیکاگو به لطـف خطوط راه آهـن توانست توسعه عظیمی را تجربه کنـد و سـرمایه گذارانی که در آن منطقـه زمین خریداری کردند، توانستند پول زیادی به دست بیاورند. در عوض اگر آن سـرمایه گذاران، سهام شرکت‌های راه آهن را خریده بودند، باید با ورشکستگی دست و پنجـه نرم می کردند.

رالف وانگر اعتقاد خاصی به شرکت‌های کوچک دارد. زمانی که صحبت از سهام شرکت‌های کوچک به میان می آید، مفهوم او برای موفقیت، پیداکردن شرکت‌های کوچکی است که به عنوان یک قسمت حاشیه‌ای کوچک در بازار شـناخته شـده انـد؛ دلیل آن هم می تواند فناوری شرکت مورد نظر یا شاید توانایی بازاریابی بیشتر در فروش محصولات خود نسبت به سایر رقبا باشد. طبق گفته وانگر شرکت خیلی هم نباید کوچک باشد. ضمن اینکه توانایی مالی شرکت هم از اهمیت بخصوصی برخوردار است. سبک مدیریت کارآفرین نگاه مثبـت بـه آینـده است. در شرکت های بزرگ طرف صحبت شما مدیر عامل شرکت است و در شرکت‌های کوچک، مالک شرکت.

1fp641PUyUeo75IW4bJ4ll1wrXaamV1Nbm2eMLnY.jpg

وانگر اعتقاد دارد که یک شرکت کوچک فضای بیشتری برای رشـد دارد. یک شرکت کوچک نرم‌افزار می‌تواند فروش خود را تا سه برابر افزایش دهد و با افزایش چشمگیر قیمت سهم خود روبرو شود. از سـوی دیگـر شـرکتی مثل جنرال موتورز نمی‌تواند تولید خود را نسبت بـه سـال گذشته دو برابـر افزایش دهند. راه‌های دیگری هم برای کسب بازدهی مناسب از شـرکت‌هـای کوچک وجود دارد که از جمله آنها می توان به رشد، تجدید ارزیابی یا پیشنهاد خرید شرکت از طرف سایر شرکت‌ها اشاره کرد. البته شرکت‌های بزرگ هم فرصت فروخته شدن را دارند اما در واقع شانس موفقیت آنها نسبت به شـرکت هـای کوچکی که از یک مدیریت مناسب برخوردار هستند، کمتر است.

از دید وانگر برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچک باید به موارد زیر دقت کرد:

- فقط در شرکت‌هایی که از وضعیت مالی قدرتمندی برخوردار هستند، سرمایه گذاری کنید.
- به شرکت‌هایی که نرخ رشد بیش از حد متوسط دارند، توجه کنید.
- از شرکت‌هایی که تا به حال سود آور نبوده اند، دوری کنید.
- صبور باشید.

"رالـف وانگـر سـهام دار شـرکت الکترونیک آرتس است که از بزرگترین شرکت های تولید و توزیع بازی‌های کامپیوتری در آمریکا به شمار می آید."

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©