سیو سود در بورس

مفاهیم

0H8vP4L9MLj5azJhq2qnQM3LqNhCfUEDuKVr7qNM.jpg

موفقیت در مسیر سرمایه‌گذاری نیاز به استراتژی دارد. یکی از فاکتورهای مهم برای جلوگیری از زیان در بورس، محدود کردن ریسک است. از بهترین راهکارها برای محدود کردن ریسک، استراتژی سیو سود در بورس می‌باشد. سیو سود یکی از اقداماتی است که می‌توان در جهت افزایش سرمایه در کوتاه مدت انجام داد. به زبان ساده می‌توان گفت سرمایه‌گذار وقتی به سودی که مد نظر خودش هست می‌رسد تمام یا قسمتی از سهام را می‌فروشد تا با این کار ریسک خود را کاهش دهد.

سیو سود زمانی انجام می‌شود که ما همچنان به بنیاد قوی و آینده درخشان سهم مورد نظر ایمان داریم، اما بنا به دلایلی مانند جو کلی حاکم بر بازار نگران کاهش ناگهانی قیمت سهم و از دست ‌رفتن سودمان هستیم و یا به دلیل نیاز مالی می‌خواهیم مقداری از سهام مورد نظر خود را به فروش برسانیم.

برای سیو سود چند روش وجود دارد:

1) فروش سهام به میزان برابر با سود 
در این روش مبلغی که در ابتدا در سهم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم در سهم باقی می‌ماند و سود تعلق گرفته به اصل مبلغ اولیه را به فروش می‌رسانیم.

2) فروش اصل مبلغ سرمایه‌گذاری 
در این روش اصل مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم را به فروش می‌رسانیم و تنها سودی که در مدت سهامداری به اصل مبلغ سرمایه‌گذاری تعلق گرفته است بر روی سهم باقی خواهد ماند.

3) کل سرمایه را از سهام خارج کنید

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید زمان است که در چه بازه زمانی اقدام به سیو سود کرده‌اید. لازم به ذکر است که ابزار تحلیل تکنیکال ابزار مؤثری در این بخش است. اگر در نظر دارید که در بازه زمانی کوتاه مدت سرمایه‌گذاری کنید، ساده‌ترین ابزار حمایت‌ها و مقاومت‌ها هستند که راهنمایی دقیقی بر روی نقاط سیو سود دارند.

در سیو سود ابتدا دیدگاه زمانی خود را مشخص کنید:

کوتاه مدت: دید زمانی در سیو سود کوتاه مدت حدوداً بین ۳ هفته تا ۳ ماه می‌باشد و همان‌گونه که اشاره شد بهترین ابزار برای این کار استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌باشد.

میان مدت: دیدگاه زمانی در این بازه زمانی بین 2 تا 6 ماه می‌باشد. اگر در این روش از آینده سهم باخبر هستید و قصد دارید در سهم بمانید می‌توانید روی نقطه حمایت باز هم سهم را خریداری نمایید. افراد با استراتژی میان مدت در ذخیره سود، سهم را به قصد نگهداری به مدت دو الی شش ماه، خریداری می‌کنند. در دیدگاه میان مدت، با در نظرگرفتن درصد ریسک‌پذیری افراد، دو استراتژی متفاوت نهفته است.

1) افراد با ریسک‌پذیری پایین: افرادی که کمتر ریسک‌پذیر هستند، اصل سرمایه را می‌فروشند و سود آن را نگهداری می‌کنند. با استفاده از این مدل که بر مبنای خارج کردن اصل سرمایه است، می‌توان اصل سرمایه خود را از آسیب دور نگه دارید.

2) افراد با ریسک‌پذیری بالاتر: سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیرتر هستند، سود سهم را می‌فروشند، سیو سود می‌کنند و اصل سرمایه را نگه می‌دارند. این مدل بر مبنای خارج کردن سود می‌باشد.

بلند مدت: به ‌منظور سیو سود در بلند مدت باید دید زمانی شما بین ۶ ماه تا ۱ سال باشد. برای انجام این کار چون دید شما بلند مدت است، می‌توانید سهم را نفروشید و صبر کنید تا سهم مورد نظر ما به هدف قیمتی خود برسد تا دیگر درگیر نوسانات کوتاه مدت و زودگذر آن نشوید.

به این نکات در استراتژی سیو سود دقت کنید:

- طمع نداشته باشید. در سهامی که دارای رشد قیمتی بالا هستند، سیو سود کنید و طمع را کنار بگذارید.
- از نشانه‌های معاملاتی تابلو غافل نشوید. در سرمایه‌گذاری بورس، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دو اصل مهم هستند که نتایج این تحلیل‌ها روی تابلو مشخص می‌گردد.
- از سیو سود پله‌ای استفاده کنید. شما می‌توانید بصورت قسمت قسمت و در قیمت‌های مختلف اقدام به سیو سود نمایید. همیشه سناریوهای مختلفی برای حرکت بعدی خود در سهام داشته باشید.
- همیشه در سهامی سیو سود کنید که رشد و سود خوبی حاصل کرده است. 

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©