تشخیص سهام جا مانده از بازار

تکنیکال

فعالین بازار سرمایه همواره به دنبال پیدا کردن شرکت‌هایی هستند که نسبت به بازار رشد کمتری داشته است و به ‌اصطلاح از بازار جامانده‌اند؛ زیرا می‌توانند با خرید سهام این شرکت‌ها، از رشد احتمالی که در انتظار این شرکت‌ها است، بهره‌مند شوند و سود خوبی نصیبشان گردد. در این مقاله صرفاً بر اساس پارامترهای تکنیکالی، به بررسی این موضوع پرداخته شده است. برای این منظور، در گام اول می‌بایست نگاهی به شاخص صنایع مختلف انداخت و میزان افت و رشد آن‌ها را بررسی کرد. ساده‌ترین راه برای بررسی صنایع، مقایسه نمودار آن‌ها نسبت به نمودار شاخص کل است، تا متوجه این مهم شویم که کدام صنعت نسبت به شاخص کل افت بیشتر و همچنین رشد کمتری داشته است. در واقع شاخص کل ملاک ارزیابی ما برای پیدا کردن صنعت‌هایی است که نسبت به رشد بازار جامانده‌اند.

wGuqIMb3ipG2HqzAYG3imXzlKlk1rFf1lIfInSh6.jpg

در ابتدا محدوده مورد نظر را که قصد تحلیل و مقایسه صنایع مختلف با شاخص کل را داریم، مشخص می‌کنیم. همان‌طور که در تصویر فوق مشخص است، شاخص در یک گام صعودی توانست 2407% رشد کند. حال با اضافه‌ کردن صنایع مختلف به نمودار می‌توان متوجه شد که کدام صنعت نسبت به این رشد شاخص، توانسته رشد بیشتری داشته باشد و یا کدام صنعت کمتر از رشد شاخص، رشد داشته و یا به ‌اصطلاح از بازار جامانده است.

QgnJipKTiSdwjXEnOsMgVFn6ZRRrBxkTB0N4PLhA.jpg

چنانچه در تصویر مشخص است صنعت خودرو در بین صنایع انتخاب شده بیشترین رشد را داشته و صنعت دارو و بانک با درصدهایی که در تصویر مشخص است، کمتر از شاخص کل رشد داشته‌اند و به‌ نوعی از بازار جامانده‌اند. صنعت دارو حدوداً 43% و صنعت بانک 32% کمتر از شاخص رشد را دارا بودند. حال می‌بایست شاخص صنایعی که کمتر رشد داشته‌اند و به ‌نوعی بازار هدف ما هستند را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، زیرا صرفاً جاماندن از رشد دلیل خوبی برای رشد آن صنعت نخواهد بود. تحلیل شاخص صنایع نیز همانند تحلیل سهام است و حمایت‌ها و مقاومت‌های پیش روی آن‌ها بر کل سهام صنعت تأثیرگذار خواهد بود. به همین جهت تا زمانی که خط روند نزولی یک صنعت و یا مقاومت مهم پیش روی آن صنعت شکسته نشود، بهتر است وارد آن صنعت نشویم.

پس از انجام مراحل قبل و دریافت تأیید از شاخص صنعت مورد نظر، در گام بعد شرکت‌هایی که در آن صنعت هستند را با شاخص همان صنعت مقایسه می‌کنیم. به طور مثال وقتی صنعت دارو را به‌ عنوان صنعت جامانده از رشد تشخیص دادیم، سهام اصلی این صنعت را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. البته ناگفته نماند که حتماً نمادهایی که نقدشوندگی پایینی دارند و یا زیان‌ده هستند و یا بر اساس تجارب گذشته علاقه‌ای به آن‌ها ندارید را جدا نمایید و وارد نمودار نکنید.

3Ms4wJqHqFbp0AM9VH9ArS26Rrw8e5EMxVIJGzss.jpg

طبق تصویر بزرگ شده فوق مشاهده می‌کنیم که در صنعت دارو سهم "ددام" بیشترین و سهم "درازک" کمترین رشد را داشته‌اند و سهم‌های "برکت و دسانکو" نیز به اندازه شاخص رشد کرده‌اند. همین کار را می‌توانیم برای صنعت خودرو انجام دهیم و شرکت‌هایی که رشد کمتری داشته‌اند را شناسایی و با تحلیل و بررسی آن شرکت‌ها، نسبت به خرید آن اقدام کرد.

پول همواره در بازار در حال چرخش است و با رشد هر صنعت، پول از آن صنعت خارج می‌شود و به سراغ صنعت دیگری می‌رود. پس باقی ماندن در یک صنعت تا ابد، طبیعتاً تصمیم هوشمندانه‌ای نخواهد بود، مگر اینکه با هدف سرمایه‌گذاری بلند مدت اقدام به خرید کرده باشید. با روش توضیح داده شده در این مقاله، می‌توانید صنایع و نمادهایی را با کمترین رشد نسبت به بازار شناسایی کنید و از بین از بین ده‌ها صنعت و نماد، با تحلیل تکنیکال صنایع و نمادهایی با ریسک کمتر را انتخاب نمایید و بر روی این صنایع سرمایه‌گذاری کنید.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©