سهامداران حقیقی و حقوقی

مفاهیمتابلوخوانی

در بازار سرمایه اصطلاح سهامدار حقیقی و حقوقی را بسیار خواهید شنید. در اخبار بازار بورس گفته‌هایی مانند "حقوقی یک سهم، در حال جمع کردن آن سهم در قیمت‌های پایین است." و یا "حقوقی‌ها سهم را خالی کرده‌اند و به دنبال آن برخی از سهامداران حقیقی به ‌سرعت تغییر رویه داده‌اند و اقدام به فروش سهام خریداری شده با دیدگاه بلند مدت نمودند." بسیار است. روی تابلوی معاملاتی هر سهم نیز در رابطه با تعداد و حجم خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی که در آن روز معامله کرده‌اند، می‌توان اطلاعاتی را مشاهده کرد.

anO119DghGHv4bHUifDqffIQ96rgB5juiBYCIGSK.png

در یک تعریف ساده می‌توان گفت سهامداران حقیقی یا سهامداران خرد اصطلاحی است که افراد با طی کردن فرآیند احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی توانسته‌اند به صورت یک هویت مستقل در بازار بورس اقدام به معامله‌گری کنند. حقوقی‌ها یا به عبارت دیگر همان سهامداران عمده را مجموعه‌ای از سهامداران حقیقی می‌نامند که در قالب یک شرکت سبدگردانی، شرکت سرمایه‌گذاری و غیره در بازار سهام فعالیت می‌کنند. سهامداران حقوقی به صورت مستقل معامله نمی‌کنند و تحت عنوان صندوق یا شرکت که در آن عضو هستند، فعالیت دارند. سهامداران حقوقی دارای نام تجاری، کد اقتصادی و اطلاعات ثبت شرکت هستند. به طور کلی منظور از یک سهامدار حقوقی، یک نهاد فعال در بورس است.

افراد حقیقی معمولاً دید کوتاه مدت دارند و با سرمایه اندک وارد بازار می‌شوند و تنها به دنبال سود هستند. در بسیاری مواقع به دلیل نداشتن دانش کافی و یا تحت تاثیر جو بازار اقدام به خرید و فروش هیجانی می‌کنند. به سهامدارانی که تازه وارد بازار سرمایه شده‌اند توصیه می‌شود به روش غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. معمولاً افراد حقوقی با دید بلند مدت وارد بازار می‌شوند و سرمایه زیادی را به بازار تزریق می‌کنند. هدف از این معاملات تنها کسب سود نیست و در برخی موارد برای حمایت از یک سهم، حفظ و یا به دست آوردن کرسی هیئت مدیره و یا تامین مالی انجام می‌گیرد. گاهی که بازار مثبت است، برای حفظ تعادل بازار در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند. بر روی این سهامداران نظارت‌هایی از ناظر بازار وجود دارد و این دلیلی برای عملکرد حساب شده و متمایز آن‌هاست.

 گاهی افراد حقیقی بر اساس رفتار اشخاص حقوقی در بازار فعالیت می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد هدف افراد حقوقی از معاملات می‌تواند تعادل بازار و یا تامین سرمایه باشد. در این شرایط افراد حقوقی می‌توانند سهامداران حقیقی را به رفتار هیجانی ترغیب کنند. براساس رفتار شخص تغییر مالکیت بورسی (تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی) اتفاق می‌افتد که نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به سبد سهامداران حقوقی منتقل می‌شود. منظور از این که می‌گوییم تغییر مالکیت در فلان روز از حقوقی به حقیقی بوده است، یعنی نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی انتقال یافته است؛ به عبارت دیگر سهامداران حقوقی بیشتر فروشنده و سهام خود را فروخته‌اند و سهامداران حقیقی خریدار بوده‌اند، همین امر به صورت بالعکس هم امکان‌پذیر است.

برای شناسایی سهامداران یک شرکت بورسی به سایت tsetmc.ir مراجعه و نماد مورد نظر را جست و جو نمایید و اطلاعات اولیه را در صفحه اصلی نماد می‌توانید مشاهده کنید.

OM31jOCOAtex1ofyNJND9WnLJrNwIZKI08pjberL.jpg

برای اطلاع دقیق از سهامداران، روی قسمت "سهامداران" کلیک کنید. صفحه باز شده برای شما، مطابق با عکس زیر خواهد بود.

Ujq1J4a70eF8HtRv8hJ5CvWio86vUiW0KaaoBy34.jpg

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©