زمان بندی در بازار از نگاه وارن بافت

معامله گری


بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران فکر می کنند که به خوبی می‌توانند در زمان بندی معاملاتشان موفق عمل نمایند. به همین دلیل آن ها به تعداد زیاد معاملات خرید و فروش انجام داده و زمان بسیاری را صرف پیش بینی بازار می نمایند. آنها بر اساس روند قیمتی سهام مورد نظرشان، مدام به خرید و فروش می‌پردازند. این روش مناسبی نیست چراکه عوامل بسیاری در طول روز بر روی عرضه و تقاضای قیمت اثر می گذارد. همواره احساس ترس و طمع در دوره های کوتاه مـدت بـازار بر روی تغییرات قیمتی حاکم هستند. سرمایه گذاران همواره تصور می‌نمایند که می‌توانند سهام را در قیمت‌های بالاتر به فروش رسانده و سود کسب نماینـد و مجـددا همـان سهام را در قیمت پایین تر خریداری نمایند. کاملا مشخص است که هیچگاه این امکان وجـود نخواهد داشت که بتوان همیشه قیمت سهام را در دوره‌های کوتاه مدت پیش‌بینی کرد. همچنین معاملات مداوم خرید و فروش برای سرمایه گذاران هزینه کارمزد معاملاتی بالایی را در بر خواهـد داشت.

Fl2tiQw98cYa4YukMs4JBQm9BDl9wtUFksuYqo5M.jpg

برای مثال فرض کنید که یک سرمایه گذار سهام شرکتی را در قیمت ۱۲ دلاری خریداری کرده و سناریو زیر برای وی رخ میدهد:

1) قیمت سهام به ۱۳ دلار رسیده و سرمایه گذار احساس خوبی می‌نماید.
2) در ادامه قیمت سهام به 75/12 دلار کاهش یافته و سرمایه گذار احسـاس ناامیدی می‌کند. او بازده 25/0 دلار به ازای هر سهم را از دست داده است.
3) برای اینکه از سود خود حفاظت نماید، سهام خود را در قیمت 75/12 دلاری به فروش می رساند و احساس خوبی پیدا می کند.
4) بعد از چند ماه قیمت سهام به ۱۵ دلار رسیده و او از بابت اینکه سود بیشتری را از دست داده ناامید میشود.
5) برای اینکه از روند قیمتی جا نماند مجدداً سهام شرکت را در قیمت ۱۵ دلار خریده و احساس رضایت می نماید.
6) بعد از مدتی قیمت سهام تا سطح ۱۲ دلار به ازای هر سهم کاهش یافته و او سهام خود را با زیان به فروش می رساند.

به فشار روحی وارده بر روی این سرمایه گذار فکر نمایید. در طول ایـن مـدت ۶ حالت روحی مختلف برای سرمایه گذار رخ داده است. اکنون این تعداد از حالات روحی متفاوت را برای سبد سهامی که متشکل از ۲۰ سهام مختلف است در نظر بگیرید. این سرمایه گذار در برخی از بازه های زمانی ۱۲۰ نوع حالت روحی متفاوت را توأم با ترس، امید، خوشحالی و ناراحتی تجربه می نماید. ایـن مدل از حالات روحی منجر به تأثیر بر روی سلامتی، خـواب و حتی زندگی خصوصی سرمایه گذار می شود. حتی اگر او به تمامی این فشارهای روحی عـادت نمایـد، بـازهم در سرمایه گذاری های خود، زیان را تجربه خواهد نمود.

این حالات را با سرمایه‌گذاری مقایسه نمایید که با آرامش به کار خود ادامه داده و تعداد زیادی معامله انجام نمیدهد. در نهایت نیز از این بابت در سرمایه گذاری‌هـای خـود بازده مناسبی به دست می‌آورد چراکه نوسانات کوتاه مدت بازار بر روی تصمیم گیری های وی اثر نمی گذارد. چارلی مانگر همواره متذکر شده است که وارن بافت از جمله انسان‌های شادی است که او می‌شناسد. وارن بافت می گوید که " مـن همـواره سهام را بـا ایـن فـرض می خرم که بازار فردا بسته خواهد شد و تا ۵ سال آینده نیـز بسـته خواهـد مـانـد ". او همچنین می گوید که " هر صبح که من به اداره میروم، احساس می‌کنم که به کلیسای سیستین برای نقاشی می روم ". او چگونه به این آرامش دست یافته است؟ شرکت سرمایه‌گذاری او بالا و پایین‌هـای بسیاری را تجربه نموده است. آیا او به هنگام افزایش ارزش سبد سهامش خوشنود و به هنگام کاهش ارزش آن افسرده شده است؟ خیر. او به نوسانات کوتـاه مـدت اهمیت نمیدهد و به بازده سرمایه گذاری‌های خود بر اساس پیشرفت شرکت‌هایی که در آنها سرمایه گذاری نموده است نگاه می کند. وی باور دارد که در بلنـدمـدت عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری اش مناسب خواهد بود و به همین دلیل است که آرامش دارد. این مقاله به شما توصیه نمی‌کنـد کـه بـه طـور کلی حرکـات بـازار و اخبـار اقتصادی را نادیده بگیرید؛ لازم است تا به ادراک مناسبی از ارزش بازار دسـت پیـدا نمایید.

PjO3zBPJCrloUc1CohKqthJu8NI8vxQHI03Lir5c.jpg

برای مثال در زمان بروز حباب قیمتی نمی‌توانید سهم‌هایی در قیمت‌های ارزنده را پیدا نمایید. در این زمان می‌توانید سرمایه کمتری در بازار داشته با به طور کلی از بازار خارج باشید. زمانی که بازار همانند سال ۲۰۰۸ رفتار نمود، قیمـت‌هـای ارزنـده بـه وفـور دیده خواهند شد. در این زمان می‌توانید بیشتر سرمایه خود را وارد بازار نمایید. وارن بافت نیز در سال ۱۹۷۳ این چنین عمل نمود. او گفت " من احساس می‌کنم که هماننـد یک انسان تشنه در بیابان هستم. هیچ سهامی را برای خرید پیدا نمی کنم ". در سال ۱۹۷۴ او موقعیت‌های خرید بسیار ارزنده‌ای را در دسترس داشت و گفت که " اکنـون همانند انسان تشنه‌ای هستم که در نزدیکی دریاچه آب شیرین قرار دارد، اکنـون زمـان سرمایه گذاری است ".

راه حل ساده این چنین است که اگر همانند سال ۲۰۰۰ کلیه بازار در حباب قیمتی به سر می‌برد، بهتر است که نظاره‌گر آن باشید. زمانی که سهام ۲۰ درصـد شـرکت‌هـای رشدی در قیمت‌هایی حدود ۳۵ تا ۴۰ برابر سود خالصشان معامله می‌شوند، بیانگر ایـن است که بازار در حباب به سر برده و ممکن است هر زمانی متلاشی شود. در زمان حبـاب قیمتی می‌توانید خارج از بازار باشید و یا بخشی از سرمایه خود را در شـرکت‌هـای تـازه تأسیس شده سرمایه گذاری نمایید. بعد از ترکیدن حباب قیمتی ترس بازار را فراگرفته و بیشتر سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهام خود می‌نمایند. در ایـن حـالـت شـرکت‌هـای زیادی در قیمت‌های ارزنده یافت شده و می‌توانید بر روی آنها سرمایه گذاری نمایید.


برگرفته از کتاب " تشکیل سبد سهام به روش وارن بافت " - نوشته جیوا راماسوی

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©