روندها

تکنیکال

تعریف روند

روند، برآیند حركات صعودی و نزولی است که برآیندش می‌تواند صعودی یا نزولی باشد، روند در حقيقت شاکله و ساختار حرکتی بازار است، تجسم حرکت بازار به صورت کلی در چارچوب روند مشخصی می‌باشد، در مجموع سه نوع روند در بازار داریم که عبارتند از: صعودی، نزولی و خنثی. در این مقاله در خصوص هر یک از این سه روند و مشخصاتش بحث خواهیم نمود.

Y9zs9nDm42U3X7tJQOpPuXpl6B3p5GV5lw5ogqZw.jpg

روند صعودی

روند صعودی، برایند حرکات صعودی و نزولی است که در انتها منتج به صعود قیمتی میشود. روند صعودی دو مشخصه اصلی دارد، اول این که بازار هر کفی که میسازد، بالاتر از کف قبلی و هر سقفی که میسازد، بالاتر از سقف قبلی خود می‌باشد. معمولا حركات اصلاحی رو به پایین در یک روند صعودی مربوط به نقد کردن خریدهایی است که در سطوح پایین تر انجام گرفته است و کمتر فروشنده وارد بازار میشود. دریک روند صعودی خریداران از کمترین فرصتی برای ورود به معاملات خرید استفاده می کنند. به خصوص اگر حرکت بازار با شتاب زیاد باشد. به همین دلیل گفته می‌شود خلاف روند بازار معامله نکنید.

بازاری که عادت به حرکت صعودی دارد، به سختی و با انرژی زیاد مسیر حرکتش را عوض می کند و معامله گرانش چندان مایل به عوض کردن فرم معامله گری خود نیستند. معمولا تغییر روندها در عوض شدن نوع معامله، سیکل‌های مشخصی دارد. بدین مفهوم که وقتی بازار در حالت خرید قرار دارد، تا زمانی که سیکل معاملاتی خرید تکمیل نشود، فروشندگان اصلی وارد بازار نمی‌شوند و بالعکس زمانی که بازار در حالت فروش است، خریداران رغبتی براى ورود به بازار ندارند. بنابراين عاقلانه ترین کاری که در بازار باید انجام داد تا از گزند ضرر جلوگیری نمود، حرکت همگام با روند اصلی بازار است.

d4SZC1b9QB4NrkowaXYSm5GcvYwEQZuJxxpV3o64.jpg

ساختار شماتیک یک روند صعودی در تصویر بالا مشخص است. همان طور که میبینیم بازار هر کفی که میسازد بالاتر از كف قبلی و هر سقفی که میسازد بالاتر از سقف قبلی خود می باشد. بدين مفهوم که هر بار که از نظر زمانی می گذرد، خریدارن راضی میشوند در سطح بالاتری خریدهایشان را انجام دهند و نقد کردن معاملات در سطوح بالاتری از دفعات قبل صورت می گیرد، هر بازاری که چنین رفتاری از خود نشان دهد بازاری صعودی بوده و صرفا در این بازار باید دنبال فرصت‌های معامله‌گری خرید باشیم. از نظر مفهومی، هر بار که بازار سقف بالاتری میسازد، در اصلاح قیمتی پس از آن خریداران راضی میشوند در سطح بالاتری اقدام به خرید نمایند و در سطح بالاتری نسبت به سقف قبلی معامله خود را نقد کنند، زیرا تصور عامه مردم نیز بر همین منوال است که اگر قیمتی شروع به افزایش کند، در آینده چنانچه در روند صعودی باقی بماند، هیچ گاه قیمت امروز را نخواهد دید. در حقیقت این جمله بدین معنی است که در یک حرکت صعودی هر بار خریداران مجبور میشوند برای این که از حرکت جا نمانند و روی موج صعودی سوار باشند، در پله های بالاتری دست به خرید بزنند.

روند نزولی

روند نزولی، برآیند حرکات نزولی و صعودی است که در انتها منتج به نزول قیمتی میشود. روند نزولى دو مشخصه اصلی دارد، اول این که بازار هر کفی که میسازد، پایین تر از کف قبلی و هر سقفی که میسازد، پایین تر از سقف قبلی خود می‌باشد. معمولا حركات اصلاحی که در یک روند نزولی اتفاق میافتد، مربوط به نقد کردن فروشهایی است که از سطوح بالاتر انجام گرفته است و کم تر خریدار وارد بازار میشود. در یک روند نزولی فروشندگان از كم ترین فرصتی برای ورود به معاملات فروش استفاده می کنند، به خصوص اگر حرکت بازار با شتاب زیاد باشد. به همین دلیل گفته میشود خلاف روند بازار معامله نکنید.

در بازارهایی که حالت نزولی دارد، به دلیل ترس حاکم بر بازار، ناشی از ضرر و زیانهای سنگین، معمولا بسیاری از معامله گران شتابزده عمل می کنند و به دلیل این که عمدتاً حرکات تندی را در بازار شاهد هستیم، سرمایه گذار با ترس از این قضیه که مبادا پول خود را از دست بدهد، به فروش‌های بی منطق دست میزند که منجر به سقوط‌های شدید قیمتی میشود. به طور کلی هدف از یافتن روند نزولی بازار، آن است که ما به دلیل شرایط عرضه شدید در بازار به دنبال فرصت‌های معامله گری فروش باشیم و مطلقا از ورود به معاملات در خلاف جهت خودداری نماییم. به این دلیل که معمولا در روند نزولی، حركات صعودی که داریم، مربوط به نقد کردن معاملات فروش می‌باشد و کم تر حجم خرید وارد بازار می‌شود. به همين دليل حركات صعودی در یک روند نزولی، کند و بسیار با شيب ملایم میباشد و حركات نزولی تند و تیز می باشد.

IxhJdZmcoRbLQ5o0B71HBwzMlvBEJyW7hGwNSbkm.jpg

به عنوان مثال در تصویر بالا ساختار نزولی نمودار به روشني مشخص است که هر بار فروشندگان در قیمت پایین تری دست به عرضه میزنند. بنابراین در بازاری که از کوچکترین فرصتی برای ورود به معامله فروش استفاده می کنند، باید به نحو احسن در تشخيص سطوح مناسب برای ورود به معاملات فروش استفاده نمود و از فروش های خود و زیان‌هایی که ممکن است برایمان ایجاد شود جلوگیری کرد.

روند خنثی

روند خنثی ساختاری است که در آن كفها و سقفها، قانون مشخصی ندارد و قیمت علاقه مند است در یک محدوده مشخص نوسان کند. از نظر بنیادی روند خنثی یا بازار بدون روند، معمولا توازن را در عرضه و تقاضا نشان داده و بیانگر بدون تصمیم بودن و انتظار بازار تلقی میشود. در این شرایط معامله گران دنبال نوسان گیری در بازار می‌باشند.

LkwAJe5CTCwqQWXl6jq7pWzkEZTsJINTH27d6ZSW.jpg

در این بازار، معامله‌گران در سقف‌ها که یک سطح مقاومتى تلقی میشود، فروش انجام میدهند و حد سود خود را در کف قرار میدهند و در کفها خرید انجام میدهند و حد سود خود را در سقف قرار میدهند. تا زمانی که بازار در این محدوده قیمتی قرار دارد، این استراتژی معاملاتی برقرار است. به عنوان مثال در شکل بالا،  قیمت در یک محدوده مشخص نوسان میکند و بازار کاملا نوسانی و بدون روند است.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©