12 سوال ساده برای خودشناسی در بازار

روانشناسی


"خود‎‌‌‌شناسی، راه سودآوری در بازارهای مالی را هموار می‌کند." بنت ای مکدوول

این مقاله از‌ کتاب" مدیریت سرمایه در بازارهای مالی از بنت ای مکدوول" استخراج شده و به شناسایی خصوصیات ریسک و نظم افراد در معاملات می‌پردازد. برای ارتقا سیستم مدیریت سرمایه‌تان، شناخت حد تحمل ریسک، دیدی ارزشمند برایتان به ارمغان می‌آورد. بعضی معامله گرها نسبت به بقیه، تحمل بیشتری برای ریسک دارند. باید انگیزه ها، اهداف مالی و محدوده آسودگی مان را بشناسیم، چرا که همه‌ی اینها ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

خصوصیات ریسک شما

برای شناسایی خصوصیات ریسک تان، فهرستی آماده کرده ایم. طراحی این فهرست شامل راهنمایی هایی جهت تشخیص جایگاهتان برای ریسک می باشد. این فهرست در تخمین سطح تحمل ریسک تان، به شما کمک می کند، انواع ریسکی که با آن ها سرو کار دارید را معرفی می نماید و سطح مهارت هایتان را ارزیابی می کند. به این سوالات پاسخ دهید و امتیاز هر گزینه را یادداشت کنید.

8PdNd5QAJkxZFoEi6HAyJRDgsQj5tSb4fi1Hq0Pa.jpg

🗹 احساس می کنید بازاری که در آن معامله یا سرمایه گذاری می کنید چه سطح ریسکی دارد؟

الف) بازار کم ریسک، اوراق بهادار، بدون اهرم و غیره. (5 امتیاز)
ب) بازار با ریسک متوسط، سهام و غیره. (10 امتیاز)
ج) بازار با ریسک بالا، بازار آتی، استفاده  از اهرم و غیره. (15 امتیاز)

🗹 درصد کلی بازگشت در حساب معامله تان در طول ۱۲ ماه کدام است؟ (اگر برای ۱۲ ماه عملکردی ندارید، متوسط درصد در ماه را حساب کنید و در ۱۲ ضرب نمائید.)

الف) ۵۰ درصد یا بیشتر در طول ۱۲ ماه. (۵ امتیاز)
ب) بین ۱۰ تا ۵۰ درصد در طول ۱۲ ماه. (۱۰ امتیاز)
ج) زیان یا کمتر از ۱۰ درصد در طول ۱۲ ماه. (۱۵ امتیاز)

🗹 متوسط درصد معاملات سودده تان کدام است؟

الف) ۵۰ تا ۱۰۰ درصد معامله های سودده. (۵ امتیاز)
ب) ۳۵ تا ۵۰ درصد معامله های سودده.(۱۰ امتیاز)
ج) ۰ تا ۳۵ درصد معامله های سودده. (۱۵ امتیاز)

🗹 احساس می کنید سطح تحمل ریسک تان کدام است؟ (جوابتان بر اساس نظر شخصی باشد)

الف) فعالیت کم ریسک را ترجیح میدهم. (۵ امتیاز)
ب) فعالیت با ریسک متوسط مشکلی ندارم.(۱۰ امتیاز)
ج) از فعالیتهای ریسک بالا لذت میبرم (۱۵ امتیاز)

🗹 سطح تجربه تان در معامله چه قدر است؟

الف) به طور مداوم طی ۱۲ ماه سود می کنم. (۵ امتیاز)
ب) طی ۱۲ ماه به نقطه سر به سر رسیده ام.( ۱۰ امتیاز)
ج) تجربه کمی دارم یا در حال ضرر کردن هستم.(۱۵ امتیاز)

🗹 متوسط نسبت بازگشت مالی تان کدام است؟

الف) بهتر از ۳ به ۱. (۵ امتیاز)
ب) بین ۲به ۱ و ۳ به ۱. (۱۰ متیاز)
ج) بدتر از ۲ به ۱. (۱۵ امتیاز)

امتیاز ریسک تان را جمع کرده و در اینجا بنویسید: ........

وقتی که به تمام سوالات پاسخ دادید، جمع امتیازاتتان را بدست آورید و در بالا وارد کنید (امتیاز هر جواب در جلوی آن نوشته شده است). هیچ امتیاز خوب یا بدی وجود ندارد. این تنها راهی است که می توانید از آن برای تشخیص بهترین برنامه‌ی مدیریت سرمایه برای خودتان، استفاده کنید. شما امتیازی بین ۳۰ تا ۹۰ بدست می آورید و با این امتیازات، ایده ای در مورد چگونگی تنظیم ریسک برنامه‌ی مدیریت سرمایه تان پیدا می کنید.

امتیازات خصوصیات ریسک:

امتیاز 30 تا 50: شما در جایگاهی هستید که می توانید درصد ریسک سرمایه تان را بیشتر کنید. اگر تا به حال 2 درصد سرمایه تان را ریسک می کردید، با فرض ادامه روند سوددهی، می توانید 3 درصد یا بیشتر ریسک کنید. اگر دوره ای از کاهش موجودی حساب را تجربه کردید، بلافاصله ریسک تان را کم کنید.

خواه معامله‌گری حرفه‌ای باشید خواه تازه‌کار، بایستی بدانید که روانشناسی نقشی اساسی در موفقیت یا شکست شما در بازار بازی می‌کند.

امتیاز ۵۰ تا ۷۰: شما به سمت هدف می روید و خصوصیات متعادلی در پذیرش ریسک دارید. همین طور ادامه دهید.

امتیاز ۷۰ تا ۹۰: شما در جایگاهی هستید که باید ریسک کمتری بکنید. درصد ریسک سرمایه تان را کم کنید و ببینید آیا در نتیجه نهایی تاثیر مثبت می گذارد یا نه. برای مثال اگر با ریسک ۲ درصد سرمایه معامله می کنید آن را به 1/5 درصد کاهش دهید. مواظب اعتیاد به معامله باشید. درصد ریسک را به محض احساس کاهش موجودی، کم تر کنید.

چقدر منظم هستید؟

خیلی ها معتقدند معامله گران بی نظم موفق نمی شوند. این موضوع هم به سیستم مدیریت سرمایه و هم به نظم در اجرای برنامه‌ی معامله مربوط می شود. در این زمان معمولاً احساسات درگیر می شوند، از جمله: طفره رفتن، ترس و اضطراب. اگر به طور سنتی با حفظ نظم مشکل دارید، باید برنامه‌ای طراحی کنید و نا خودآگاه به آن پایبند شوید.

خصوصیات نظم شما

حال قصد داریم گرایشات خصوصی شما را در خصوص نظم ارزیابی کنیم تا تشخیص دهیم که با نظم تر شوید یا راحت تر! مجدداً، فهرستی از سوالات به همراه امتیاز تهیه کرده ایم تا ایده ای پیدا کنید که در چه طیفی قرار می گیرید.

🗹 آیا می توانید وقت شناس باشید؟

الف) همیشه وقت شناسم (۵امتیاز)
ب) بعضی اوقات وقت شناسم (۱۰ امتیاز)
ج) هیچوقت (۱۵ امتیاز)

🗹 رژیم غذاییتان چه گونه است؟

الف) سالم و تحت نظر(۵ امتیاز)
ب) در موردش فکر نمی کنم (۱۰ امتیاز)
ج) ناسالم و بدون کنترل (۱۵ امتیاز)

🗹 آیا با ثبت معاملات تان و میزان نگه داشتن دفترچه‌ی ثبت معامله راحت هستید؟

الف) بله، کاملاً (۵ امتیاز)
ب) معمولاً معاملات را ثبت می کنم. (۱۰ امتیاز)
ج) بعضی اوقات معاملات را ثبت می کنم (۱۵ امتیاز)

🗹 آیا دفتر کارتان به هم ریخته است؟

الف) هیچوقت (۵ امتیاز)
ب) بعضی اوقات (۱۰ امتیاز)
ج) همیشه (۱۵ امتیار)

🗹 آیا قبض ها و مخارجتان را به موقع پرداخت می کنید؟

الف) همیشه (۵ امتیاز)
ب) معمولاً (۱۰ امتیاز)
ج) بعضی اوقات (۱۵ امتیاز)

🗹 آیا تمرین منظم ورزشی خاصی را دنبال می کنید؟

الف) بله (۵ امتیاز)
ب) گاهی (۱۰ امتیاز)
ج) اصلا اهل ورزش نیستم (۱۵ امتیاز)

امتیاز نظمتان را جمع کرده و در این جا بنویسید: ......

وقتی که به تمام سوالات پاسخ دادید، جمع امتیازاتتان را بدست آورید و در بالا وارد کنید (امتیاز هر جواب در جلوی آن نوشته شده است). هیچ امتیاز خوب یا بدی وجود ندارد. این تنها، راهی است که می توانید از آن برای تشخیص بهترین برنامه‌ی مدیریت سرمایه برای خودتان، استفاده کنید. شما امتیازی بین ۳۰ تا ۹۰ بدست می آورید و توسط این امتیازات ایده ای در مورد چگونگی تنظیم ریسک و مدیریت سرمایه تان پیدا می کنید.

امتیازات خصوصیات نظم

۳۰ تا ۵۰ امتیاز: شما بسیار منظم هستید، می توانید به راحتی قوانین معامله تان را دنبال کنید و ثبت معاملات خوبی داشته باشید. شما بیشتر با قسمت چپ مغزتان فکر می کنید. احتمال دارد مشکلاتی در رابطه با تفکر فراتر از محدودهی معامله داشته باشید و نتوانید در مقابله با چالش های معامله راه حل های خلاقانه ای اتخاذ کنید.

۵۰ تا ۷۰ امتیاز: درست در مسیر هدف قرار گرفته اید و خصوصیات متعادلی از نظم دارید. با تمام مغزتان فکر می کنید، همین طور ادامه دهید.

۷۰ تا ۹۰ امتیاز: عموماً با نظم مشکل دارید. واقعا نیاز دارید عملکردتان را به خوبی ثبت و تحلیل کنید. شما بیشتر با سمت راست مغزتان فکر می کنید و احتمالا برایتان یافتن راه حل‌های خلاقانه در چالش های معاملات راحت‌تر خواهد بود.

مقصود این دو تمرین شناسایی محدوده راحتی شما بوده که ارتباط تنگاتنگی با ریسک و نظم شما دارد. امتیازاتی که در زمینه خصوصیات ریسک و نظم تان ثبت می‌کنید شما را در طراحی بهترین برنامه‌ی مدیریت سرمایه یاری می‌کند و کمک می کند تا معاملات تان را به سطحی بالاتر ارتقا دهید.

"در معاملات زمان هایی فرا می رسند که باید تلاش مان را بیشتر کنیم و از محدوده راحتی مان خارج شویم، تجربه های جدید و راهی جدید برای انجام کارها، رشد عظیمی را ایجاد می کند."

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©