خواندن موسیقی بازار

روانشناسی

لیندا بردفورد رشکی (Linda Bradford Raschke) چنان در زمینه داد و ستد جدی است که روز آخـر بـارداری اش و سه ساعت پس از به دنیا آمدن دخترش نیـز معامله کرده است. رشکی شش سال معامله گر تالار بورس پیسفیک کاست و بازار بورس فیلادلفیا بود و به صورت مداوم به عنوان معامله گر تالار، سودآوری داشت. یکی از ویژگیهای بارزی که در لیندا و بسیاری از معامله گران بزرگ وجود دارد، حس اطمینان نسبتا قوی است که به توانایی خود در رسیدن به موفقیت دارند. او میتواند با یک ماشین اعلام قیمت وارد بازار شود و از 98 درصد معامله گرهای دیگر، بهتر معامله کند. در این مصاحبه که با وی انجام شده، نکات بسیار ارزشمندی از طرف خانوم لیندا بردفورد بیان شده که میتواند برای معامله گران تازه کار و همچنین معامله گران حرفه ای نوعی چراغ راه، و راه رسیدن به موفقیت در هر نوع بازاری باشد.

h3lfov0IS6imXVxDlbIGukuqKrza0hBAdxzzfuAT.jpg

خانم بردفورد معتقد است: هیچ لذتی بالاتر از نواختن عالی یک قطعه نیست، حال چه ابزار پیانو باشد، چه بازار. من پیشرفتم را با دلار نمی سنجم، بلکه آن را با مهارتم در پیش بینی الگوهای بازار می سنجم. یعنی چقدر میتوانم نقاط ورود و خروجم را به نقاط بازگشتی قیمت، نزدیک کنم. من میتوانم بر اساس احساس درونی ام عمل کنم، یعنی میتوانم الگوهایی را ببینم که دیگر افراد نمی توانند، نمیدانم که به این خاطر است که زن هستم یا نه. فکر میکنم معمولا برای زن ها بیشتر قابل قبول است که بر احساسات درونی شان تکیه کنند و مطمئنا احساسات درونی نیز وارد بازی داد و ستد می شود. برای نمونه من هرگز نمی گویم: « بازار دقیقا 61.8 درصد کاهش یافته، باید اینجا خرید کنم» بلکه ممکن است چنین فکر کنم : «بنظر میرسد بازار به اندازه کافی، حرکت اصلاحی انجام داده و قیمت از پایین رفتن باز ایستاده است، پس بهتر است خرید کنم».

این نکته را درک کنید که یادگیری بازار می تواند سال ها به طول بیانجامد خودتان را در دنیای داد و ستد غرق کنید و همه چیزهای دیگر را رها کنید، تا آنجا که می توانید به معامله گرهای موفق نزدیک شوید، به کار کردن رایگان برای یکی از آنها نیز فکر کنید. کار را با پیدا کردن یک روش موفق و تخصص پیدا کردن در آن، شـروع کنید. یک بازار یا الگو را انتخاب کنید و پیش از اینکه سراغ الگوها یا بازارهای دیگر بروید، آن را تمام و کمال یاد بگیرید، یکی از تمرین های مورد علاقه ام برای افراد تازه کار این است که به آنها بگویم تنها یک بازار را انتخاب کنند. بدون اینکه به نمودار روزانه نگاه کنند، هرپنج دقیقه نرخ باز تا بسته شدن را بنویسند. این کار را به مدت یک هفته انجـام دهنـد، با الگوها هماهنگ شوند، بفهمند سطوح حمایت و مقاومت کجاست؟ نرخ هنگام برخـورد بـا ایـن سطوح، چگونه رفتار می کند؟ طی نیم ساعت آخر چـه اتفاقی می افتـد؟ هـر حرکـت نـرخ روزانه، چقدر به طول می انجامد؟ باورتان نمی شود چقدر می توان از این تمرین یاد گرفت.

هیچ گاه از بازار نترسید، هیچ گاه از اشتباه کردن نهراسید. اگر اشتباه کردید با هج کردن (کم کردن ریسک) معامله تان را پیچیده نکنید، خیلی ساده خارج شوید. فعالانه خود را با بازار درگیر کنید. بیکار پشت مانیتور ننشینید و فقط به نمودارهـا زل بزنید، توجه داشته باشید که بسیاری از زمان سنج‌های قدیمی بازار که سالهاست دارنـد بـا موفقیت فعالیت می کنند، همچنان با دست، نمودارهای نقطه و رقم تغییرات طی روز را رسم می کنند، هر روز همین کار را تکرار می کنند. برنامه روزانه خود را بـرای گرفتن تفسیرهای دوره ای از بازار، ترتیب دهید.

هیچ گاه حریص نشوید، اصلا اشکالی ندارد که پول خود را رها کنیـد. اگـر نمـی توانیـد معامله تان را در نرخ دلخواه ببندید، معامله را رها کرده و دنبال معامله دیگری باشید. سرانجام به یاد داشته باشید که یک معامله‌گر کسی اسـت کـه کـار خـودش را انجـام می دهد، برنامه منحصر به خودش را دارد و خودش تصمیم می گیرد. تنها بـا عمـل و تفکر مستقل است که یک معامله‌گر می تواند تشخیص دهد که چه زمانی یک معامله، خوب از آب در نخواهد آمد. اگر یک وقت دیدید که وسوسه شدید سیستم معاملاتی کس دیگری را دنبال کنید، این کار معمولا نشانه قوی‌ای خواهد بود که باید از معامله خود خارج شوید.

معامله گرهایی همچون رشکی، به این دلیل که موفق اند، اعتماد دارند یا به این دلیل که اعتماد دارند موفق می شوند؟ شاید اندکی از هر دو عامل. اما نکته کلیدی این است که اعتماد بالا یکی از عوامل ضروری برای رسیدن به موفقیت استثنایی در داد و ستد و به باور من در هر کار دیگری است. ویژگی هایی که لیندا بردفورد رشکی، آنها را به عنوان ویژگی های اساسی معامله گرهای خوب تلقی میکند این مواردند: میل به داد و ستد، متکی بودن بر خود در طرح ایده‌ها و گرفتن تصمیمات معاملاتی، تمایل به پذیرش ریسک، توانایی اصلاح فوری اشتباهات، صبر، صبر و صبر.

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©