خرید خودرو در بورس کالا

مفاهیم


b0thEdLn1h6jAzc8UY3feGIBqbOc7dDd5HydYKYY.jpg

خرید خودرو از بورس کالا یکی از روش‌های پیشنهادی جهت سامان دادن به قیمت‌ها در بازار آزاد می‌باشد که به تازگی به مرحله اجرا رسیده است. عرضه خودرو در بورس طی سالیان گذشته بارها مطرح شده بود؛ اما به دلایل متعددی همچون نبود سازوکار و زیر ساخت‌های لازم و همچنین وجود رانت و دلال‌های مختلف در این بازار، مانع از به مرحله اجرا رسیدن این طرح شده بود. در نهایت اردیبهشت امسال موانع موجود برای عرضه خودرو در بورس کالا برداشته شد و "وانت کارا" از گروه بهمن نخستین خودرویی بود که از طریق بورس به متقاضیان عرضه شد.

در مرحله دوم عرضه دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی گروه بهمن موتور، در مرداد ماه با موفقیت در بورس کالا انجام شد و با وجود تقاضای بسیار برای خرید این دو خودرو، متقاضیان توانستند با قیمت تمام شده‌ای معادل 100 تا 180 میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد، خودروی خود را خریداری کنند. علاوه بر خودروهای گروه بهمن، ایران خودرو و سایپا نیز با دو خودروی هایما و شاهین وارد این عرصه شدند که با استقبال نسبتا مناسبی همراه بود.

UdqXTw1m0KNOx9VIQhHh6IGPQcT47GTNPHBWHhJR.jpg

نحوه خرید خودرو در بورس

با توجه به اهمیت نحوه خرید خودرو، با قیمت مناسب، از طریق بازار بورس کالا، در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام خرید خودرو، راهنمای اعلام شماره حساب وکالتی برای خرید خودرو، نحوه خرید خودرو از بورس، زمان دریافت آن و همچنین، نکات مهم در خصوص خرید خودرو، از این روش، مطالبی آورده شده است. متقاضیان، جهت خرید خودرو از بورس کالا، می بایست شرایط لازم برای خرید ماشین، از این بازار مالی را دارا باشند. افراد متقاضی، می‌توانند با توجه به شرایط لازم، جهت خرید خودرو از طریق بورس کالا، اقدام نمایند.

ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد

ابتدا باید در سامانه سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان به نشانی sejam.ir ثبت‌نام کنید.

اطلاعات تمام دارندگان کد بورسی در این سامانه موجود بوده که امکان تخلف در بازار سرمایه را از سرمایه‌گذاران سلب می‌کند. پس از این که همه مراحل نام نویسی در سامانه سجام را انجام دادید، کد تحت عنوان کد سجام در اختیارتان قرار می‌گیرد که برای خرید خودرو در بورس کالا الزامی است.

ثبت نام در کارگزاری

مرحله بعدی برای انجام معاملات در بورس کالا، ثبت نام در یک کارگزاری است. طبق قوانین موجود در این حوزه، شما نمی‌توانید به صورت مستقیم در بورس معامله کنید، بلکه باید از یک کارگزار استفاده کنید تا سفارشات تان را ثبت نماید. از این رو، ثبت نام در یک کارگزاری برای خرید ماشین در بورس کالا لازم است. توجه داشته باشید که همه کارگزاریها مجوز معامله در بورس کالا را ندارند، حتما کارگزاری را انتخاب کنید که امکان معامله در بورس کالا را داشته باشد.

افتتاح حساب وکالتی

افرادی که نام نویسی سجام را انجام داده و در یک کارگزاری معتبر ثبت نام کرده اند، باید برای انجام معاملات در بورس کالا، یک حساب وکالتی ایجاد کنند. حساب وکالتی حسابی است که به کارگزاری این امکان را می‌دهد تا پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت کرده و کالا را خریداری کرد بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود. به عبارتی دیگر حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد.

بر اساس قوانین انجام معاملات در بورس، شما برای این که بتوانید کالایی را خریداری کنید، ابتدا باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب وکالتی واریز نمایید. در زمان خرید خودرو در بورس هم به واریز این مبلغ نیاز خواهد بود. این مبلغ برای کالاها مختلف متفاوت است و هنگام ثبت سفارش به شما اعلام می شود. برای افتتاح حساب وکالتی باید فرم معرفی نامه را که کارگزاری برایتان ارسال میکند، به همراه سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کنید. با انجام این کار امکان خرید خودرو در بورس کالا برای تان فراهم می شود.

واریز قیمت پایه به حساب بورس

برای خرید هر کالایی در بورس کالا باید ابتدا مبلغی را به عنوان پیش پرداخت در حساب وکالتی خودتان واریز نمایید. این مبلغ یک روز قبل از ثبت سفارش جهت ضمانت دریافت می شود تا افراد بدون این که قصد خرید داشته باشند، نسبت به ثبت سفارش اقدام نکنند. از این رو، برای خرید ماشین در بورس کالا هم قبل از ثبت سفارش، باید مبلغی را واریز نمایید که که برای خرید خودرو، باید ۳۰ درصد قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد این مبلغ تا زمان انجام فرآیند حراج در حساب وکالتی مسدود می‌شود.

 ثبت سفارش خرید از طریق سامانه کارگزاری

بعد از این که همه مراحل بالا را با موفقیت انجام داده و مبلغ پایه را هم واریز کردید، نوبت به ثبت سفارش می رسد. برای معاملات سکه و زعفران، فرد سرمایه‌گذار می‌تواند در زمان اعلام شده به حساب کاربری خود در سامانه کارگزاری مراجعه کرده و سفارش خرید را ثبت نماید اما برای سایر کالاهای فیزیکی مثل خودرو، این فرایند توسط معامله‌گران آن کارگزاری انجام خواهد شد. به این ترتیب که شما با مطرح کردن قیمتی پیشنهادی خود به معامله‌گر، وی اقدام به ثبت سفارش برای شما می‌کند و در تمام طول مدت حراج، می‌توانید قیمت‌ها را تنها از طریق وی اصلاح کنید.

پس از نهایی شدن ثبت سفارش خریداران در روزی که عرضه و فرآیند حراج صورت می‌گیرد، خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرایند حراج شرکت و در صورتی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد در رقابت شرکت خواهند کرد و همچنین مالیات بر ارزش افزوده‌ای که پرداخت خواهد شد بر مبنای قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده اند.

میتوانید از طریق سامانه تابلوی معاملات بر خط بازار فیزیکی بورس کالای ایران به نشانی اینترنتی tts.ime.co.ir در جریان روند سفارشات قرار بگیرید.

0DJms0GJrkSjAf0dP78ia51OcGvvpafLFEFnon93.jpg

تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو

آخرین مرحله خرید خودرو در بورس کالا مربوط به تعیین نمایندگی است. پس از این که سفارش را ثبت می کنید، باید نمایندگی مورد نظر خود را هم از میان نمایندگی های پیشنهادی انتخاب نمایید. تعیین نمایندگی در این قسمت به این منظور انجام می گیرد که در صورت موفق بودن خرید، خودرو شما به این نمایندگی منتقل شده و جهت تحویل به آن جا مراجعه نمایید.

با طی کردن این مراحل، سفارش شما جهت خرید ماشین در بورس کالا با موفقیت ثبت خواهد شد. در ادامه همه پیشنهادهای ارائه شده مورد بررسی قرار گرفته و خودروهای موجود با یک قیمت رقابتی و به صورت کامل شفاف در اختیار خریداران قرار می گیرند. به این ترتیب، اگر سفارش شما از نظر قیمتی نسبت به سایر خریداران در اولویت قرار داشته باشد، موفق به خرید خودرو از بورس کالا خواهید شد.

لازم به ذکر است که سرمایه گذاران در بازار بورس کالای ایران، می توانند جهت مطلع شدن از اطلاعیه های رسمی منتشر شده از سوی این بازار مالی، از طریق سایت ime.co.ir اقدام نمایند.

e3AwOObLfFS0OPzqS2wOCOdcdPtCXvKSyI6CfKhX.jpg

با انجام این کار همه اطلاعات مربوط به عرضه خودرو در این بازه زمانی مشخص شده از جمله تاریخ خرید خودرو از بورس کالا، تعداد خودروها، نوع اتومبیل، زمان تحویل و سایر موارد این چنینی به صورت کامل برای تان نمایش داده می شوند.

g9IqLm8TrB0DGmVVGWw5QkbD9SVO5uLchUk118Lz.jpg


برای اطلاعات بیشتر و دریافت کد معاملاتی بورس کالا با شماره 09034639898 و یا آیدی تلگرام TahlilAppSupport@ در ارتباط باشید.

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©