تفکرات اشتباه در مورد پلن معامله گری

معامله گری

چند تفکر اشتباه در مورد پلن معامله گری وجود دارد که باعث می شوند ما در لزوم داشتن یک پلن تردید کنیم یا در طراحی پلن گمراه شویم. در این مقاله به مهمترین این عوامل پرداخته و در انتها میتوانید به ویدئویی که در این باره تهیه و تدوین شده توجه فرمایید.

پلن معامله گری فرمالیته و نمایشی است!

خیلی از معامله گران (مبتدی) می گویند برای موفقیت در بازارهای مالی نیازی به داشتن یک پلن نیست. در واقع اعتقاد دارند که اگر شما می خواهید مستمر در بازار موفق شوید و کسب درآمد کنید نیازی به داشتن پلن نیست. کافیست عضو کانال های سیگنال دهی شوید یا رانتی خرید و فروش کنید یا ... . به چند دلیل این طرز فکر اشتباه است. ابتدا توضیح دهیم پلن چیست؟ پلن یعنی برنامه ریزی و طرح ریزی برای انجام یک کاری در آینده. در برنامه ریزی ها ما جوانب کار را می سنجیم، اهداف تعیین می کنیم، محدودیت ها را بررسی می کنیم، ریسک ها و پاداش های احتمالی را محاسبه می کنیم و ... . هر کاری برای انجام درست نیاز به برنامه ریزی دارد ولو یک برنامه ریزی ذهنی که البته کارها و پروژه های بزرگتر و سنگین تر طبیعتا نیاز به یک پلن و برنامه ریزی مفصل و مکتوب دارند.

معامله گری چه نوع شغلی است؟ معامله گری شغلی است که شما در آن مشغول اتخاذ مهم ترین تصمیمات زندگی خود هستید یعنی تصمیمات اقتصادی. کسی که میخواهد سخت ترین تصمیمات زندگی خود را بگیرد قطعا خود را به سطح آمادگی بالایی می رساند امکانات متعددی برای خود فراهم می کند و سعی می کند با یک نقشه مدون و حسابشده اقدام به تصمیم گیری کند. حال بهتر می توانیم درک کنیم پلن معامله گری نمایشی نیست و بالعکس کاملا مهم و حیاتی است و عملا بدون داشتن پلن، کاری پیش نمی رود.

گاهی اوقات در برخی از بازارها (مانند بازار بورس یا رمزارزها) شرایطی فراهم می شود که به صورت کاملا یکطرفه بازار حرکت می کند و گویا اصلا نیازی به هیچ دانشی نیست! تا زمانی که شما در بازار زیان سنگینی نداشته اید ممکن است این تفکر اشتباه را داشته باشید اما وقتی یک زیان جبران ناپذیر و سخت داشته باشید در خلوت خود نیاز شدید به یک پلن معامله گری خیلی کامل را حس می کنید. البته ممکن است خیلی دیر شده باشد.

یک پلن ذهنی کافی است، نیازی به مکتوب کردن آن نیست

نوشتن به خودی خود معجزه می کند. این موضوعی است که بارها و بارها در مورد سبک زندگی و شیوه های دستیابی به موفقیت از سخنرانان مطرح انگیزشی شنیده ایم. نوشتن اهداف و آنچه که برای رسیدن به آنها نیاز است می تواند به دقت ریزترین و جزئیترین موضوعاتی که در حالت عادی نمی دانیم کجای ذهن ما هستند را مورد بررسی قرار دهد و به ما کمک کند شناخت بیشتری از خود داشته باشیم. همانطور که یک نقاش تخیلات و برداشت های خود را از محیط پیرامونش به زیبایی به تصویر می کشد یک معامله گر هم می تواند پس از نوشتن یک پلن به دقت و با جزئیات کامل یک شناخت عمیق از خود داشته باشد. موضوع دیگر این است که معامله گری شغلیست مملو از وسوسه و تصمیمات لحظه ای بدون برنامه و برای داشتن یک نقشه از پیش تعیین شده باید پلن مکتوب داشته باشیم. وقتی شما پلن ذهنی داشته باشید در لحظه تصمیم گیری، ذهن توانایی تفکیک بین آنچه در بازار می بیند و آنچه در پلن خود داشته است را ندارد و اسیر نوسانات لحظه ای بازار می شود.

فرض کنید شما در پلن خود امروز قصد خرید طلا را داشته اید به یکباره یک کندل قدرتمند نزولی می بینید و بلافاصله پشیمان از خرید می شوید و یک موقعیت فروش باز می کنید! پس از چند ساعت قیمت بر می گردد و در جهت صعودی حرکت می کند از آنجایی که شما برنامه ای هم برای فروش نداشته اید لذا حد زیان درستی هم نخواهید داشت و ... ادامه ماجرا. این یعنی یک معامله خیلی بد و عصبی کننده و خیلی سخت می توانید خود را ببخشید.

پلن معامله گری یعنی یک سیستم معاملاتی عالی!

به جرئت می توان گفت 99 درصد معامله گران بازارهای مالی این تفکر اشتباه را دارند و در پاسخ به این پرسش که پلن معامله گری شما چیست؟ تنها به سیستم معاملاتی خود اشاره می کنند! تحلیلگران زیادی را دیده ام که به زعم خود حرفه ای هستند ولی در معامله گری و کسب سود از بازار ناتوان هستند. کسانی هستند که هزینه های زیادی بابت آموزش پرداخت می کنند و زمان زیادی را صرف می کنند ولی همچنان در معامله گری شکست می خورند. این اشخاص متاسفانه چون ضعف خود را در دانش تحلیلی می دانند همواره در پی کسب دانش و یادگیری مکاتب مختلف تحلیلی اعم از تکنیکال، بنیادی، بین بازاری یا طراحی اکسپرتها و فیلترها و ... هستند و از این شاخه به آن شاخه در حال پرش هستند که باعث می شود در یک دور باطل قرار گیرند.

البته اهمیت سیستم معاملاتی بر هیچ معامله گری پوشیده نیست و می توانیم بگوییم یک پلن خوب سوار بر یک سیستم معاملاتی حرفه ای و آزموده شده است اما با مشاهده این مشکلات باید به این موضوع پی ببریم که تنها داشتن یک استراتژی معامله گری و مدیریت سرمایه، کسب موفقیت مستمر در بازارهای مالی را برای ما به ارمغان نمی آورد و باید به بخش های دیگر یک پلن معامله گری نیز توجه داشته باشیم.


fY2QpNRqLZvFsPZeF1KTtDhhIlj0YMhmqt6igg3T.jpg

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©