استفاده از تحلیل SWOT برای ارزیابی موقعیت شرکت ها

بنیادی

در یک تعریف کلی، تحلیل SWOT یک ابزار فوق‌العاده ساده و در عین حال قدرتمند است که به شما کمک می‌کند، استراتژی تجاری خود را توسعه دهید. استفاده از این نوع تحلیل هم برای شرکت‌های استارتاپی و هم برای شرکت‌های توسعه یافته مناسب است. در این مقاله قصد داریم از تحلیل SWOT به عنوان چهارچوبی برای ارزیابی موقعیت شرکت‌ها و پتانسیل آن‌ها جهت سرمایه‎گذاری استفاده کنیم.

عناوینی که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت:

- تحلیل SWOT چیست؟
- چرا از تحلیل SWOT برای ارزیابی سهام استفاده کنیم؟
- اجزای تحلیل SWOT
- نحوه استفاده از تحلیل SWOT
- چگونه می‌توان یک تحلیل SWOT خوب نوشت؟
- جمع‌بندی

pixiwqbeJRIeW1ksGhCFiCMbEvbte37iIj3l8BuO.jpg

تحلیل SWOT چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌تواند یک کار بسیار سودمند باشد به شرطی که تصمیمات خود را بر اساس اصول صحیح بگیرید. منظور از ارزیابی یک شرکت یعنی نقاط قوت، ضعف و پتانسیل آینده آن قبل از خرید سهام را بررسی کنید. در حالی که ابزارهای زیادی برای ارزیابی یک شرکت وجود دارد، تحلیل SWOT یک روش شناخته شده است که می‌تواند بینش‌های جالبی در مورد پتانسیل یک شرکت ارائه دهد. SWOT مخفف کلمات strengths، weaknesses، opportunities وthreats  به معنی نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات است. تحلیل SWOT چهارچوبی را تعریف می‌کند که برای ارزیابی موقعیت رقابتی شرکت‌ها و توسعه برنامه‌ریزی استراتژیک آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا از تحلیل SWOT برای ارزیابی سهام استفاده کنیم؟

چند دلیل وجود دارد که چرا این نوع تحلیل برای ارزیابی سهام مناسب است:

1) تحلیل SWOT یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین روش‌ها برای مطالعه کیفی سهام است.
2) این تحلیل به شناسایی نقاط ضعف یک شرکت کمک می‌کند و اینکه ممکن است در آینده با چه مشکلاتی مواجه شود.
3) به پیدا کردن مزیت رقابتی بادوام کمک خواهد کرد تا از سرمایه‌گذاری شما در آینده محافظت کند.

اجزای تحلیل SWOT

نقاط قوت (Strengths)

نقاط قوت یک شرکت در صنایع مختلف، متفاوت است. قدرت به معنای مزیت رقابتی است که یک شرکت در مقایسه با همتایان خود دارد. اگر شرکتی تلاش می‌کند تا منحصر به فرد باشد، این می‌تواند یک نقطه قوت واقعی محسوب شود. در اینجا چند نقطه قوت بیان شده است که هنگام تحلیل سهام به روش SWOT باید به آن‌ها توجه کنید:

- منابع مالی قوی
- مدیریت کارآمد (افراد، کارکنان و غیره)
- به رسمیت شناختن نام تجاری
- نیروی کار ماهر
- میزان مشتریان
- ترازنامه قوی
- مدل تجاری مقیاس پذیر
- وفاداری مشتری

نقاط ضعف (Weaknesses)

"معکوس" هر چیزی که در "نقاط قوت" مورد بحث قرار گرفته است، می‌تواند ضعف یک شرکت باشد. به عنوان مثال: ضعف مالی، مدیریت ناکارآمد، مشتریان غیرتکراری، مشاغل غیرمقیاس پذیر، نام تجاری ضعیف و غیره. علاوه بر موارد فوق، چند نقطه ضعف دیگر وجود دارد که ممکن است بر شرکت تأثیر بگذارد:

- تکنولوژی منسوخ شده
- کمبود سرمایه
- بدهی بالا
- زنجیره تأمین نامناسب

برخی از این کاستی‌ها در طول زمان قابل برطرف شدن هستند، ولی مواردی که بحرانی است، می‌توانند چشم‌انداز رشد آتی یک شرکت را از بین ببرند. ارزیابی نقاط ضعف یک شرکت کار ساده‌ای نیست، اما یکی از مواردی که می‌تواند کمک‌کننده باشد، گزارش سالانه است. اطلاعاتی که در گزارش سالانه ذکر می‌شود به شما در درک نقاط ضعف یک شرکت کمک می‌کند.

4YtgeHViCDvpxNM893EmqyKhMSaY1vjYOCJ3p3IP.jpg

فرصت‌ها (Opportunities)

فرصت‌های یک سازمان می‌تواند به اشکال مختلف باشد. شرکتی با فرصت‌های زیاد، پتانسیل‌های بسیاری برای موفقیت و کسب سود در آینده دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام ارزیابی فرصت‌های یک شرکت باید به آن‌ها توجه کنید:

- فرصت رشد داخلی (محصول جدید، بازار جدید و غیره)
- فرصت رشد خارجی (ادغام و تملک)
- فناوری جدید (تحقیق و توسعه)

به عنوان یک سرمایه‌گذار بر انواع مختلف فرصت‌های بالقوه تمرکز کنید. همچنین، ببینید آیا شرکتی که در حال بررسی آن هستید، قادر است از این فرصت‌ها حداکثر استفاده را نماید.

تهدیدها (Threats)

آخرین چهارچوب در تحلیل SWOT تهدیدها است. هر سرمایه‌گذار باید خطرات مستقیم سرمایه‌گذاری خود را بررسی کند. تهدیدهایی که یک شرکت با آن روبروست می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد ریسک یک سرمایه‌گذاری‌ در اختیارتان بگذارد. تهدیدها اساساً ضعف‌های بزرگ شده‌ای هستند که تأثیر مستقیمی بر عملکرد شرکت دارند. تحلیل تهدیدها برای یک شرکت بسیار مهم است. در اینجا چند مورد از بزرگترین تهدیدها برای یک شرکت ذکر شده است:

- رقابت
- تغییر ترجیحات مصرف‌کننده، روندهای جدید
- مقررات جدید نامطلوب

تغییر ترجیحات مصرف‌کننده یکی از تهدیدهای تکراری است که بسیاری از صنایع با آن روبرو هستند. اگر اقدام مناسبی برای حفظ مشتری صورت نگیرد، ممکن است بر سودآوری شرکت تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر ، اگر تهدید موقتی باشد و سرمایه‌گذار در مورد نقاط قوت شرکت متقاعد شود، می‌تواند یک فرصت خرید خوب را فراهم کند.

mlEKPAoOVZOyvwuCUi1DIqHJP46TsHibx2T5au98.jpg

نحوه استفاده از تحلیل  SWOT

داخلی

آنچه در داخل شرکت اتفاق می‌افتد به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای نقاط قوت و ضعف و تحلیل SWOT  عمل می‌کند. نمونه‌های عوامل داخلی شامل منابع مالی و انسانی، دارایی‌های ملموس و نامشهود و کارایی‌های عملیاتی است. سوالات احتمالی برای فهرست عوامل داخلی عبارتند از:

- ما چه کار خوبی انجام می‌دهیم که نقطه قوت ما است؟
- قوی‌ترین دارایی ما چیست؟
- خطوط تولید ما با کمترین عملکرد کدامند؟

خارجی

آنچه در خارج از شرکت اتفاق می‌افتد به اندازه عوامل داخلی برای موفقیت یک شرکت مهم است. تأثیرات خارجی مانند سیاست‌های پولی، تغییرات بازار و دسترسی به تأمین‌کنندگان مواردی هستند که باید از آن‌ها استفاده کرد تا لیستی از فرصت‌ها و ضعف‌ها ایجاد شود. سوالات احتمالی برای فهرست عوامل خارجی عبارتند از:

- چه روندهایی به عنوان فرصت در بازار مشهود است؟
- کدام جمعیت را هدف قرار نمی‌دهیم؟
- چند رقیب وجود دارد و سهم آن‌ها در بازار چقدر است؟
- آیا مقررات جدیدی وجود دارد که به طور بالقوه بتواند به عملیات یا محصولات ما آسیب برساند؟

O5wwnWQEPakGeGxXSAt6r3ECw27w1rFUqHY8u54r.jpg
چگونه می‌توان یک تحلیل SWOT خوب نوشت؟

استفاده از تحلیل SWOT شامل شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای یک شرکت است. توصیه می‌شود ابتدا لیستی از سوالات را برای پاسخ به هر یک از موارد فوق ایجاد کنید. سوالات به عنوان راهنمای تکمیل تحلیل SWOT و ایجاد یک لیست متعادل عمل می‌کنند.

جمع‌بندی

تحلیل SWOT روشی برای شناسایی و تحلیل نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی است که عملیات فعلی و آینده را بررسی می‌کند و به توسعه اهداف استراتژیک کمک خواهد کرد. اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار این تحلیل را به درستی انجام دهید، ممکن است دارنده یک ثروت بالقوه شوید. همچنین تحلیل SWOT محدود به شرکت‌ها نیست، افراد می‎توانند از آن برای بهبود اهداف شخصی استفاده کنند.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©