تحرکات حقوقی

تابلوخوانی

حقوقی‌ها عموما با نگاه بلند مدت و با توجه به ارزشگذاری شرکت‌ها خرید می‌كنند و به طور عمومی دید كوتاه‌مدت ندارند. این گروه با كلیت بازار پیش می‌روند مگر شرایطی كه به مقاصد خاص نظیر حمایت از یك سهم یا عرضه بلوكی و  یا روشی غیر از این را برگزینند. حقوقی‌ها بیشتر در مواقع كاهش قیمت خریدار بوده و در مواقعی كه افزایش قیمت بیش از انتظار آنان است فروشنده می‌شوند. برخی از حقوقی‌‎ها تعداد اندکی از سهام شرکت‌ها را در اختیار دارند که اثرگذاری زیادی بر قیمت سهم ندارند ولی برخی از حقوقی‌های سهم که درصد زیادی از سهام شرکت را در اختیار دارند در واقع می توانند جهت دهنده قیمت سهم در بازار باشند.

در سایت TSETMC بخشی تحت عنوان "نمایش فهرست" وجود دارد که اطلاعاتی از بازار را در این قسمت می‌توان مشاهده کرد. دو بخش مهم این قسمت که برای معامله‌گران حائز اهمیت است، عبارتند از: تغییر سهام سهامداران عمده و سهامداران فعال هر نماد.

oIkidRZzPROicLENHbEw4V2I3yT869stOmmKXhie.jpg

شرکت‌های حقوقی با فعالیت در سطح بازار، هدف‌هایی را دنبال می‌کنند که این اهداف نسبت به افراد حقیقی متفاوت است. فعالیت‌های شرکت‌های حقوقی قابل رصد می‌باشد، بعضی از شرکت‌های حقوقی در حمایت از سهم خوشنام می‌باشند و بعضی از شرکت‌ها نیز بدنام هستند. روش حمایت از سهم توسط شرکت‌های حقوقی به این شکل است که اگر سهمی با توجه به هیجانات و جو عمومی بازار در حال ریزش باشد، این شرکت‌ها با منابع زیادی که در اختیار دارند بوسیله‌ خرید و ایجاد تقاضا از سهام مورد نظر حمایت می‌کنند. همچنین ممکن است اگر این شرکت‌ها قصد خروج یکباره از سهم خاصی را داشته باشند، فشار فروش سنگینی را به سهم القا کنند .

QfcNAfOY4gMoarufYIswapOU9ImSgadDiX6NcRL5.jpg

فعالیت‌های پنج روز اخیر شرکت‌های حقوقی را به تفکیک نام شرکت‌های حقوقی در قسمت تغییر سهام‌داران عمده می‌توان مشاهده نمود. خرید سهام توسط این شرکت‌ها با فلش‌هایی سبز رنگ (به سمت به بالا) نمایش داده می‌شود و فروش آن‌ها با فلش‌هایی قرمز رنگ (به سمت به پایین) قابل مشاهده است. اگر در نمادی شاهد تعداد بالایی از فلش‌های رنگی بودیم، این امر بیانگر فشار عرضه و تقاضای سنگینی است که توسط شرکت‌های حقوق شکل گرفته؛ در نتیجه نمی‌توان در چنین شرایطی سیگنال‌های قوی و مناسبی را صرفاً از فعالیت شرکت‌های حقوقی دریافت کرد. باید توجه کنید که از این قسمت نمی‌توان سیگنال‌های قوی دریافت کرد و صرفاً فعالیت شرکت‌های حقوقی را رصد می‌کنیم.

huoEGCXRHrkyKDkNJYmlDz8uCMsFC79E4nrKcTTU.jpg

برای جمع‌آوری و بررسی دیتای فعالیت‌ شرکت‌های حقوقی، می‌توان هر پنج روز یک‌بار فایل اکسل مربوط به این قسمت را از سایت TSETMC دریافت کرد. می‌توانید از زبانه سهام‌داران، فعالیت سهامدارن عمده (شرکت‌هایی که مالکیت بیش از یک درصد از کل سهام آن شرکت را در اختیار دارند) را مشاهده کنید.

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©