بورس چیست؟

مفاهیم

انواع نیازهای انسان باعث شد که در جوامع مختلف، مردم محل‌هایی را به نام بازار ایجاد کنند. بازار مکان عمومی است که در آن خریداران و فروشندگان معاملات خود را مستقیماً یا از طریق واسطه‌ها انجام می‌دهند. بورس نیز یکی از انواع بازارهاست. با توسعه شبکه‌های ارتباطی، دیگر بازار به یک مکان فیزیکی مخصوص، محدود نمی‌شود و اکنون بازارها می‌توانند در قالب یک شبکه ارتباطی مثل اینترنت تشکیل شوند.

در بازار، دارایی‌های مختلفی (دارایی‌های مالی و دارایی‌های واقعی) مبادله می‌شوند. منظور از دارایی‌های واقعی، دارایی‌هایی هستند که جنبه فیزیکی دارند؛ مثل خودرو، ملک، طلا و... . اما دارایی‌های مالی، دارایی‌هایی هستند که ارزش آن‌ها به پشتوانه یک دارایی دیگر تعیین می‌شود. به عنوان مثال دارنده سهام یک شرکت به نسبت سهام خود در دارایی‌ها و منافع شرکت سهیم می‌شود یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آورد.

بورس بازاری است که در آن انواع دارایی‌ها، اعم از دارایی‌های مالی و واقعی در آنجا خرید فروش می‌شود. به بورسی که در آن دارایی‌های مالی خرید و فروش شوند، بورس اوراق بهادار و به بورسی که در آن دارایی‌های واقعی یا کالاهای فیزیکی خرید و فروش شوند، بورس کالا گفته می‌شود. البته نوع دیگری از بورس به نام بورس ارز نیز وجود دارد که در آن، پول رایج کشورها خرید و فروش می‌شود؛ قابل ذکر است در ایران بورس ارز به صورت قانونی و رسمی فعالیت ندارد.

نمادهای بورسی

در بورس‌های جهان برای این‌که راحت‌تر شرکت‌ها را نام‌گذاری کنند، یک نماد به آن اختصاص می‌دهند. "نماد بورسی" نامی منتخب برای نماد شرکت است که از چند کاراکتر کوچک و چند حرف کم تشکیل شده‌است. در بورس ایران نیز همین طور است، شرکت‌ها در بورس یک تقسیم‌بندی کلی دارند و هر کدام از آن‌ها در یک گروه قرار می‌گیرند .

گروه‌های بانکی و سرمایه‌گذاری با حرف "و" شروع می شوند. برای مثال: بانک پاسارگاد (وپاسار)، بانک اقتصاد نوین (ونوین)، بانک تجارت (وتجارت)، بانک ملت (وبملت) و ...

شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم با حرف "و" شروع می‌شوند. برای مثال: سرمایه‌گذاری بهمن (وبهمن)، سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی)، سرمایه‌گذاری سایپا (وساپا) و ...

شرکت‌های قندی با حرف "ق" شروع می‌شوند. برای مثال: قند لرستان (قلرست)، قند نیشابور (قنیشا)، قند اصفهان (قصفها) و ...

شرکت‌های مواد غذایی با حرف "غ" شروع می‌شوند. برای مثال: بیسکویت گرجی (غگرجی)، لبنیات پاک (غپاک) و ...

شرکت‌های خودرو و قطعات خودرو با حرف "خ" شروع می‌شوند. برای مثال: سایپا (خساپا)، فنرسازی خاور (خفنر) و ...

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©