با چه میزان سرمایه وارد بورس شویم؟

مدیریت سرمایه

افراد قبل از ورود به بازارهای مالی و بورس، تصور می‌کنند که باید با مقدار پول زیادی وارد این عرصه شوند. اما نکته قابل‌توجه برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازارها مالی این است که در سال‌های اخیر روش‌های سرمایه‌گذاری تغییر کرده و شما با هر مبلغی می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید. دقت کنید که لازمه رسیدن به سود دلخواه، فراگرفتن دانش و مهارت کافی برای سرمایه‌گذاری است؛ بدون داشتن این مهارت و حتی با میلیاردها تومان سرمایه نیز دچار زیان خواهید شد.

J14kzOSyL1bjow2WWDd7CGb4Y5ogltWniDUMM2km.jpg

سرمایه‌گذاری در بورس با حداقل سرمایه

برای ورود به بازار مالی، سرمایه اولیه شما اهمیت و محدودیتی ندارد، این جمله به این معناست که شما با هر میزان سرمایه‌ای که دارید، می‌توانید به خرید و فروش سهام مشغول شوید. حداقل میزان سفارش خرید سهام بورسی برطبق قوانین سازمان بورس، 500 هزار تومان می‌باشد. به عبارت ساده‌تر برای اقدام به سفارش سهام در یک شرکت بورسی، حساب شما فارغ از مبلغ کارمزد، باید 500 تومان موجودی داشته باشد. همچنین می‌توانید سرمایه‌گذاری در بورس را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری شروع کنید. برای خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری در صندوق، امیدنامه آن را بخوانید. این مبلغ در صندوق‌ها می‌تواند کمتر از 500 هزار تومان نیز باشد. عرضه اولیه نیز موقعیت مناسبی برای تمرین سفارش و شروع فعالیت در بورس است، زیرا حداقل موجودی برای عرضه اولیه بیان نمی‌شود.

با چه میزان سرمایه در بورس به سود می‌رسیم؟

اگر سرمایه کمی در اختیار دارید، از سرمایه‌گذاری در بورس دلسرد نشوید. درصورتی‌که سرمایه‌گذاری شما بر اساس دانش و با آگاهی باشد، می‌توانید با سرمایه اندک نیز سود کنید و سرمایه خود را افزایش دهید. با توجه به مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، سود و یا زیان شما درصدی از سرمایه اولیه خواهد بود؛ بنابراین اگر پول کمتری را برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌اید، سود شما در مقابل فردی که مقدار بیشتری پول را سرمایه‌گذاری کرده است، کمتر خواهد بود؛ اما دقت کنید که فردی با سرمایه بیشتر، لزوماً سود بالاتری ندارد. همان‌طور که اشاره شد، سود در بورس نیاز به مهارت و تخصص دارد و سرمایه زیاد نمی‌تواند به‌تنهایی عامل موفقیت شما در بازارهای مالی باشد.

برای واردشدن به بازار‌های مالی این پرسش‌ها را از خود بپرسید:

- سرمایه اضافی شما چه میزان است؟ بهتر است سرمایه‌ای که شما با آن وارد بورس می‌شوید، مقدار پولی باشد که تا مدت‌ها به آن احتیاج ندارید و افزایش و یا کاهش آن، از نظر اقتصادی تأثیری بر روی شما نمی‌گذارد. این موضوع باعث می‌شود تا با آرامش بیشتری وارد معاملات شوید. لازم نیست تمام سرمایه خود را وارد بازار بورس کنید، سعی کنید تا با پول قرض و وام وارد بازار بورس نشوید. اگر شما توانایی کنترل استرس و احساسات خود نظیر خشم، ترس، طمع و غیره را ندارید، بهتر است با سرمایه‌ای وارد معاملات شوید که شما را دچار احساسات نکند.

- چه مدت زمانی می‌توانید در بورس بمانید؟ رسیدن به موفقیت در بورس نیازمند زمان است. در ابتدا این زمان صرف آموزش خواهد شد؛ در نهایت شما به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای تبدیل خواهید شد و مهارتتان برای کسب سود نیز بالا خواهد رفت. از سویی دیگر زمانی که شما برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت نیز می‌گذارید، دارای اهمیت است.

- میزان ریسک شما تا چه حد است؟ تفاوتی که شما از بازده سرمایه‌گذاری خود انتظار دارید و بازده واقعی که به دست می‌آید را ریسک می‌نامند. حتی افراد حرفه‌ای نیز ممکن است در این بازار دچار زیان شوند.

مقاله " کاهش ریسک معاملات در بورس " مطالعه شود.

u4TxgV5UGLXJLLS4BbKi2d0IMdkhkXeiaxz5mhys.jpg

در بازارهای مالی شاهد بحران‌های خاصی نظیر زیان هستیم، پس بهتر است که نگاه واقعی به دنیای سرمایه‌گذاری داشته باشید، در برخی موارد خرید سهام یک شرکت می‌تواند کاملاً به زیان شما تمام شود، به این صورت که سهام آن شرکت به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی و غیره افت کند و باعث افت سرمایه شما نیز شود. بهترین کار این است که از معاملات خود یادداشت‌برداری و در پایان از آن نتیجه‌گیری کنید. سپس خود را بسنجید و بدانید که آیا توانایی دارید تا مبلغ بیشتری را وارد معاملات خود کنید.

سخن آخر

همان‌طور که در متن به آن اشاره شد، از نظر مالی محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد و شما با هر میزان سرمایه می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید. اما توصیه ما به شما این است تا زمانی که تخصص و مهارت لازم برای این کار را ندارید، معاملات خود را شروع نکنید و اقدام به یادگیری اصول صحیح سرمایه‌گذاری در بورس کنید؛ همچنین می‌توانید از افراد متخصص در این زمینه که تجربه کافی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را دارند کمک بگیرید.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©