اوراق تسه

مفاهیم

AK1gjg9QvIPwyRUuQHEHktvpTKQMbZdpsGCJo0PY.jpg

طبق قانون بانک مرکزی، افراد برای وام خرید مسکن، باید به بانک مسکن مراجعه کنند. این روند تا چندین سال گذشته به این صورت بود که افراد حساب سپرده یک‌ ساله باز می‌کردند و در اصل سرمایه تغییری ایجاد نمی‌کردند تا پس از یک سال، بانک مطابق دستورالعمل، وام را به آن‌ها پرداخت کند. اما در زمانی که شما نمی‌توانید به مدت یک سال برای این وام صبر کنید، می‌توانید امتیاز وام مسکن را از افرادی که دارای این امتیاز هستند، اما خواهان استفاده از آن نیستند، بخرید.

اوراق تسهیلات مسکن یا تسه، همان اوراق گواهی حق‌تقدم خرید وام بانک مسکن است که با نام اوراق مسکن، اوراق تسه و یا اوراق تسهیلات مسکن شناخته می‌شوند؛ این اوراق ابزاری مفید برای افرادی که قصد دسترسی سریع به تسهیلات وام بانک مسکن را دارند، می‌باشد. این اوراق نوعی حق‌تقدم است که توسط بانک منتشر می‌شود و صرفاً برای حمایت از اقشار مردم در خرید خانه و از بین بردن بازار سیاه و فروش وام مسکن طراحی شده است. افرادی که نیاز ضروری به این وام دارند می‌توانند با خرید اوراق مسکن در بازار سرمایه بدون صرف زمان (باز کردن حساب سپرده یک ساله) اقدام به دریافت وام نمایند. خرید و یا فروش اوراق تسهیلات مسکن از طریق کارگزاری بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر است. داوطلبان دریافت این تسهیلات می‌توانند با دریافت کد بورسی نسبت به خرید این اوراق از کارگزاری‌ها اقدام کنند. برای بررسی اوراق تسهیلات مسکن کافی است وارد سایت TSETMC شوید.

YGGkSErRmkOoPsCnMhyuU1pDHLzhydB1lEZTWvEB.jpg

ویژگی‌های اوراق مسکن

- این اوراق قابل معامله در بازار فرابورس ایران است و با نماد تسه و اعداد سال و ماه صدور می‌باشد.
- اعتبار هر نماد از زمان صدور دو سال می‌باشد.
- مطابق با نظر بانک در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره ۶ ماهه قابل تمدید می‌‌باشند.
- قبل از اقدام به خرید اوراق جهت اطلاع از ضوابط پرداخت وام و شرایط متقاضی و ملک مورد نظر و بازپرداخت تسهیلات و مدارک مورد نیاز، به بانک مسکن مراجعه شود.
- برای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی، اوراق تسهیلات مسکن از 2 تا 4 ماه بعد از تاریخ خرید قابل ‌فروش نیست.
- ناظر آن تا پایان محدودیت فروش فرابورس (cds) باقی می‌ماند و قابل تغییر نیست.
- محدودیت فوق برای نمادهایی که کمتر از ۴ ماه از اعتبار آنها باقی‌مانده، اعمال نخواهد شد.
- امکان سفته‌‌بازی در این اوراق از بین رفته است.
- شما به‌ عنوان یک سرمایه‌گذار عادی (و نه سفته‌باز) باید در صورت نیاز به گرفتن وام، این اوراق را بخرید.
- سقف مبلغ قابل ‌استفاده برای وام مسکن در شهر تهران 100 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر 80 میلیون تومان و سایر شهرها 60 میلیون تومان است.
- مبلغ وام جعاله برای همه مناطق 40 میلیون تومان است.
- این اوراق مشروط بر آنکه چه فاصله زمانی تا سررسید باقی‌مانده است، قیمت‌‌های مختلفی دارند، ولی معمولاً هرچه فاصله زمانی تا سررسید آن بیشتر باشد، این اوراق گران‌‌تر خواهند بود.
- بنابراین هنگام خرید اوراق به این نکته توجه داشته باشید تا کمترین هزینه ممکن را پرداخت نمایید.

نحوه خرید اوراق مسکن

برای خرید اوراق مسکن می‌توانید از دو روش اقدام کنید:

1) از طریق بانک مسکن، بابت سپرده خود اوراق بگیرید. در این روش باید به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کرده و حساب ممتاز با سود 9 درصد افتتاح کنید. در این حالت باید 27 میلیون تومان را به مدت سه ماه در حساب خود نگه دارید. پس از آن بانک به‌ازای هر 27 میلیون تومان، در نوبت اول 3 برگه حق‌تقدم و پس از آن به‌ ازای همان مبلغ در هر ماه یک برگه دیگر را به سپرده‌گذار واگذار خواهد کرد. این اوراق در پانزدهم هر ماه به سپرده‌گذار اعطا می‌شود.

2) خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس.

کارمزد خرید و فروش اوراق مسکن

برای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس، کارمزد وجود دارد. خریداران این اوراق باید 0.0049 از مبلغ کل سفارش خود را به‌عنوان کارمزد پرداخت کنند. این مبلغ در هنگام فروش این اوراق، برابر 0.0024 خواهد بود.

به طور خلاصه:

کارمزد خرید: 0.0049 یا (۰.۴۹ درصد مبلغ معامله)
کارمزد فروش: 0.0024 یا (۰.۲۴ درصد مبلغ معامله)

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©