اهمیت روان شناسی در معامله

معامله گریروانشناسی
مهار و مدیریت ترس، حرص و طمع کلید کسب درآمد است

اگر کسی بخواهد به یک معامله‌گر موفق و حرفه‌ای تبدیل شود، باید مهارت‌های زیادی را یاد بگیرد. وی باید بتواند فاندامنتال‌های یک شرکت را ارزیابی کند و جهت روند سهم را مشخص نماید ولی هیچ کدام از این مهارت‌ها به اندازه ذهنیت و نگرش آن معامله‌گر اهمیت ندارد. مهار و مدیریت احساسات، تفکر صحیح و اعمال نظم و انضباط، کلیدی‌ترین عناصر چیزی هستند که به آن روان‌شناسی در معامله‌ یا روان‌شناسی معامله‌گری می‌گوییم. کسی که می‌خواهد به یک معامله‌گر موفق تبدیل شود، باید دو احساس را درک و سپس کنترل کند، این دو احساس ترس و طمع است.

FqsFlA1eFRFRUTQqh4WgWRzfuSYNICLjtKmMix03.jpg

تصمیم‌های ناگهانی و فوری

معامله‌گران باید بتوانند خیلی سریع و ناگهانی تصمیم بگیرند و به همین خاطر باید بتوانند سریع فکر کنند. برای رسیدن به چنین مهارتی، فرد باید حضور ذهن بسیار خوبی داشته باشد و بتواند در آنِ واحد عوامل مختلفی را مد نظر قرار دهد. افراد باید یک قابلیت مهم دیگر هم داشته باشند و آن نظم و انضباط برای ثبت و ضبط دائمی وقایع، زیان ها و سودها است.

نکات کلیدی

احساسات کلی سرمایه‌گذار بر عملکرد او در بازار تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود در بازار، این فرد نتواند در جهت درست هدایت شود. یک سرمایه‌گذار موفق باید بتواند طمع و ترس خود را مدیریت کند و باید بداند که خیلی از مواقع یکی از این دو احساس او را مدیریت و کنترل می‌کند. درک این مسئله می‌تواند به شما این نظم و انضباط را بدهد و همچنین به شما این قدرت را می‌دهد که از سایر احساسات خود بهره ببرید.

درک ترس

وقتی معامله‌گران خبر بدی درباره  یک سهم خاص یا کل اقتصاد می‌شنوند، قاعدتاً می‌ترسند. ممکن است به این موضوع بیش از حد لازم واکنش نشان دهند و در روز معاملاتی بعد تمام سهام خودشان را بفروشند و تمام دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنند. ممکن است این کار باعث شود که یک سری از زیان ها به مال آن‌ها نرسد ولی قطعاً خیلی از سودها را هم از دست می‌دهند. معامله‌گران باید بدانند که ترس یک واکنش طبیعی به یک تهدید درک‌شده است.

معامله‌گران باید بدانند که دقیقاً دارند از چه چیزی می‌ترسند و چرا این ترس در وجود آن شکل گرفته است ولی این کارها باید قبل از وقوع خبر بد رخ دهد نه وقتی که رخ داد. معامله‌گران باید برای شناخت ترس‌ها و طمع‌های خودشان زمان بگذارند زیرا وقتی فرد به خودآگاهی برسد، می‌تواند واکنش‌های خود را کنترل کند و بداند که اکنون چه واکنش مناسبی به آن اتفاق نشان ‌دهد البته این کار واقعاً پیچیده است و می‌تواند سخت باشد ولی برای سرمایه‌گذاری که می‌خواهد موفق شود، الزامی است.

غلبه بر حرص و طمع

یک جمله معروف و قدیمی بین بزرگان وال استریت وجود دارد. آن‌ها بر این باور هستند که «خوک‌ها همیشه ذبح می‌شوند.» این جمله خیلی خوب نشان می‌دهد که معامله‌گران طمع‌کار بالاخره روزی در دام حرص و طمع خودشان گرفتار می‌شوند. غلبه بر حرص و طمع اصلاً آسان نیست. مسئله حرص و طمع، یک مسئله غریزی است. شخصی می‌تواند موفق شود که این غریزه را خیلی خوب بشناسد و برای ایستادن در برابر آن برنامه‌ریزی کند و طرح معاملاتی داشته باشد. آن‌ها نباید اجازه دهند که هوا و هوس، آن‌ها را مدیریت کند.

اعمال قاعده و قانون

معامله‌گری که می‌خواهد موفق شود باید یک سری قانون برای خودش وضع و از این قوانین پیروی کند تا وقتی یک بحران روانی به وجود آمد، احساسات فرد نتواند روی معاملات او تأثیر بگذارد. ریسکی که می‌توانید تحمل کنید را ارزیابی و زمان ورود به یک معامله و خروج از آن را برای خودتان تعیین کنید همچنین همواره با تعیین حد سود و حد زیان برای خودتان تکلیفتان را با معاملات روشن کنید.

تحقیق و بررسی

معامله‌گران باید در زمینه بازار سهام و صنایع مورد علاقه خودشان به تخصص برسند و برای رسیدن به این تخصص، هیچ چیزی بهتر از مطالعه و تجربه نیست. خودآموزی را شروع کنید و در صورت امکان به سمینارها و کنفرانس‌های آموزشی بروید، جدیدترین اخبار را مطالعه کنید و تا حد امکان زمان خود را صرف آموزش و تحقیق کنید. همیشه خودتان را با نمودارها، مطالعه ژورنال‌ها و مجلات درگیر کنید. تا حد امکان با افراد دانا و متخصص در ارتباط باشید و از تحقیق و بررسی دست برندارید، زیرا دانش یک مزیت دیگر هم دارد و آن به شما کمک می‌کند که به ترس خودتان غلبه کنید.

حفظ انعطاف‌پذیری خود

معامله‌گران باید سعی کنند که انعطاف‌پذیری خودشان را در تمامی شرایط بازار حفظ کنند و هر از گاهی دست به آزمایش بزنند. آزمایش‌های معقول در بازار می‌تواند کمک زیادی به افزایش تجربه و دانش شما کند، این کار به مدیریت عواطف و احساسات هم کمک می‌کند. معامله‌گران باید عملکرد خودشان را به صورت دوره‌ای ارزیابی کنند. آن‌ها باید به صورت مداوم از سود و وضعیت فردی خود آگاهی داشته باشند. آن‌ها باید برای رشد و توسعه فردی، کسب دانش و آگاهی برنامه‌ریزی کنند زیرا این کار باعث می‌شود که فرد به مرور زمان بتواند اشتباه‌های خود را شناسایی و جبران کند، عادت‌های بد خود را تغییر دهد و سود خود را بالا ببرد.

منبع :  Cyclical Waves

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©