انواع سفارشات در بازار فارکس

مفاهیم

 

بازار مبادلات ارز که به آن FOREX یا FX نیز گفته می‌شود، با متوسط گردش مالی روزانه 1.5 تریلیون دلار، بزرگترین بازار مالی جهان است. معامله ارز یعنی خرید یک ارز و فروش ارزی دیگر به صورت هم زمان. ارزهای جهان نرخ شناور دارند و همواره به صورت دوتایی معامله می شوند؛ مثلا یورو/دلار یا دلار/ین. بازار فارکس در واقع یک بازار بین بانکی می‌باشد که در حقیقت معاملات بین طرفین از طریق تلفن یا شبکه الکترونیک (Internet & Swift) هدایت و کنترل می‌شود. البته شبکه سوئیفت توسط بانک ها مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع زبان مشترک بانکداری بین المللی شبکه سوئیفت می‌باشد.

NUs2WHARJ7OfnyMrc0nrHQ0AiTNXHGl7rd1MxkNM.png

در بازار فارکس دستورات معامله انواع خاصی دارد. گاهی معامله‌گر حین مشاهده بازار می تواند درست در همان لحظه معامله‌ای را انجام داده یا این که دستوری را نزد کارگزار قرار دهد که در آینده با رسیدن قیمت به یک حد مشخص معامله‌ای انجام شود. مزیتی که سیستم مدرن معاملات فارکس و سایر اقلام معاملاتی به دیگر انواع معاملات سنتی دارد این است که شما نه تنها می‌توانید موردی را که انتظار گرانتـر شـدنش را دارید بخرید، بلکه می‌توانید موردی را که انتظار ارزان‌تر شدن آن را دارید نیز پیش فروش کرده تا در قیمت پایین‌تر با خرید آن معامله را بسته و سود کنید. دستورات معامله از قرار زیر هستند:

سفارش لحظه ای بازار :

دستور به قیمت بازار، سفارشی برای خرید یا فروختن ارز به قیمت رایج بازار می‌باشد. در این سفارش با توجه به نرخهای موجود، معامله‌گر به طور دستی و توسط نرم افزار دستور خرید یا فروش صادر می‌شود. به این نوع سفارش در زبان انگلیسی market order نیز گفته می‌شود.

سفارش برای اعمال دستور در آینده:

این گونه از سفارشات بر اساس پیش‌بینی نوسانات و تغییرات آینده بازار صورت می‌گیرد. در زبان انگلیــسی بـه ایـن نـوع سفارش Entry order نیز گفته می‌شود. دستور با قیمت حد سفارشی است که برای خرید یا فروش در قیمت مشخص انجام می‌شود. این سفارش دو معیار متغیر، قیمت و جهت را برای کارگزار معین می‌سازد. معامله‌گر قیمتی را که می‌خواهد ارز را بخرد یا بفروشد و همچنین زمانی را که سفارش بایستی فعال بماند مشخص می‌کند:

الف) سفارش پذیری تا زمان ابطال

دستوری است که تا هنگامی که سرمایه گذار از آن منصرف نشود و آن را باطل نکند، در بازار فعال باقی می‌ماند.

ب) سفارش پذیری برای روز

دستوری است که تا پایان روز معامله در بازار فعال باقی می‌ماند. از آنجا که بازار ارز بین الملل یک بازار 24 ساعته است، یک ساعت خاصی را برای آخر روز باید تعیین شود. برخی کارگزاران پایان روز را دقیقا ساعت 12:00GMT برابر با 1:00CET در نظر میگیرند.

دستور توقف

دستور توقف (Stop) سفارشی است که برای خرید یا فروش در قیمت معین انجـام می‌شود. سفارش شامل دو معیار متغير قیمت و مدت زمان است. تفاوت اصلی بین دستور دارای قیمت حد و دستور توقف این است که دستور توقف معمولاً برای محدود کردن ریسک ضرر در معامله استفاده می‌شود در حالی که سفارشات دارای حد برای وارد شدن به بازار، افزودن به معاملات از پیش و به دست آوردن سود می‌باشد. برای روشن شدن بیشتر موضوع به مثال زیر توجه کنید.

معامله‌گری ۱۰۰ هزار یورو در برابر دلار آمریکا (EUR/USD) را بـه نـرخ ۱,۲۰۴۰ می خرد وی انتظار حرکت ۵۰ واحدی در بازار دارد. اما معامله‌گر بـرای گریز از ریسک ناشی از کاهش نرخ می خواهد خود را محافظت کند، او می داند که نرخ ۱,۲۰۰۰ سطح تقاضای قوی به شمار می‌آید. بنابراین از حالت دستور توقف برای پایان و قطـع زیان در این سطح استفاده می‌کند. معامله‌گر ریسک خود و زیان ناشی از این دادوستد را بر روی و معامله مقدار مشخص ۴۰ واحد محدود کرده است. استفاده دیگر از سفارش توقف هنگامی است که معامله‌گر انتظار بالارفتن قیمت بازار را دارد و می‌خواهد که از فرصت بالا رفتن قیمت بهره گیرد. در ایـن صـورت معامله‌گر دستوری را برای خرید یا فروش با دستور توقف انجام می‌دهد.

بطور خلاصه می‌توان نوشت:

سفارش حد سود (Take Profit) : این سفارش برای مشخص شدن حد معینی از سود به نرم افزار کارگزار داده می‌شود.

سفارش توقف زیان (Stop Loss) : در هر دادوستد اغلب معامله‌گران حد زیانی را برای خروج از بازار مشخص می‌کنند که بوسیله این سفارش می‌توان توقف زیان را برای نرم افزار مشخص کرد.

vJ88OXBsMrbGzXT94gJRRNkIgYWAH4hztBdksCPz.jpg

سفارش حد ورود (Entry Limit)

چنانچه معاملهگر پیش بینی کند که نرخ ارز در یک روند پس از برخورد با یک سطح حمایت یا مقاومت (عرضه و تقاضا) برگشت خواهد داشت، از این سفارش جهت ورود به بازار استفاده می کند. این نوع سفارش بر اساس دستور خرید یا فروش تعیین می‌گردد. نرم افزار پس از مشخص شدن نرخ مورد نظر معامله‌گر به محض رسیدن به آن سفارش را اجرا می نماید. در این دستور می‌توان سفارش حد سود و حد زیان را مشخص کرد.

دستور حد خرید (Buy Limit)

این دستور در حالتی استفاده می‌شود که یک ارز در مقابل ارز دیگر یا کالا و سهام مشخصی دارای روند نزولی است، ولی شما انتظار دارید این روند نزولی از حد مشخصی تجاوز ننماید و پس از رسیدن به آن حد مشخص روند، مجددا روند صعودی را شاهد باشید. در این حالت در آن حد مشخص که فکر می‌کنید پایین ترین قیمت است می توانید دستور "حد خرید" قرار دهید.

NzvMATTHsPaaNldNDjj437Gr6Bzwe44ajnxYjM3E.jpg

دستور حد فروش (Sell Limit)

این دستور در حالتی استفاده می‌شود که یک ارز در مقابل ارز دیگر یا کالا و سهام مشخصی روند صعودی داشته ولی شما انتظار دارید این روند صعودی هنگامی که به یک مرز مشخصی (سطح عرضه یا مقاومت) رسید تغییر کرده و از آن حد به بعد روند صعودی به پایان رسیده و روند نزولی آغاز گردد. در این حالت در آن حد مشخص که فکر می‌کنید بالاترین قیمت است می توانید دستور "حد فروش" قرار دهید.

rxaYaWTADQAFY0Nbpm7agGMyzulpLKW1dRjrRyRs.jpg

سفارش نقطه ورود (Entry Stop)

هرگاه قیمت از سطوح حمایت و مقاومت (تقاضا و عرضه) گذر کنند این نوع سفارشات تنظیم می‌گردد. بنابراین هنگامی که معامله‌گر پیش بینی می کند که قیمت ها از حدود بالا و یا پایین می گذرند و پس از آن در روند جدید فرصت هایی برای سرمایه گذاری نهفته است سفارش "نقطه ورود" را در نرم افزار تنظیم می کند. در این دستور می‌توان حد سود و حد زیان را نیز مشخص کرد.

دستور توقف خرید (Buy Stop)

هنگامی که یک ارز در مقابل ارز دیگر یا کالا و سهام مشخصی در حال افزایش قیمت است، شما با تحلیلی که انجام داده اید انتظار دارید وقتی این افزایش از یک مرز خاصی گذشت، این روند صعودی ناگهان اوج گیرد و با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهد. در این صورت در آن مرز مشخص دستور "توقف خرید" گذاشته تا کارگزار برای شما در آن قیمت واحد مشخصی را خریداری نماید.

1f1B197SsKahWRqxSVfr3jxUupchc0SyBvC2AdDU.jpg

دستور توقف فروش (Sell Stop)

هنگامی که شما انتظار دارید که یک ارز در مقابل یک ارز دیگر یا کالا و سهام مشخصی با کاهش قیمت مواجه شود و پس از عبور از یک مرز مشخص این آهنگ کاهش قیمت شدت یابد، در اینجا شما می توانید دستور "توقف فروش" بگذارید.

m7tJ7bkBrNTNA6SGBCYB2qaIKMJjVfiGeF9BH2kK.jpg

انجام یک دستور سفارش دیگر را لغو می کند (OCO)

این سفارش که از عبارت انگلیسی One Cancel the Other گرفته شده است ترکیبی از دو سفارش حد سود و حد زیان را در دارد. در این سفارش هر کدام از دستورات اجرا شود دستور دیگر به طور خودکار صورت نمی پذیرد. در این سفارش دو نرخ با معیارهای قیمت و زمان در بالا و پایین قیمت فعلی قرار می گیرند. هرگاه یک سفارش انجام شود سفارش دیگر لغو می‌گردد. فرض کنید EUR / USD در عدد 1.2040 در حال معامله است. یا شما می خواهید در قیمت 1.2095 و بعد از شکستن احتمالی مقاومت خرید انجام دهید و یا اگر قیمت به زیر 1.1985 ریزش کرد یک موقعیت فروش را باز کنید. موضوع از این قرار است که در صورت رسیدن قیمت به 1.2095 ، سفارش خرید شما فعال می شود و سفارش فروش در 1.1985 به طور خودکار لغو می شود.

بطور خلاصه…

سفارشات اصلی فارکس (مارکت اردر ، لیمیت اردر ، استاپ اردر ، استاپ لاس و تریلینگ استاپ) معمولاً همین مواردی است که بیشتر معامله گران به آن نیاز دارند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©