انتخاب سادگی به جای پیچیدگی

روانشناسی

بهتر است در سرمایه‌گذاری تفکر ساده‌ای داشته باشید. هرکاری که ساده و واضح است را انجام دهید. تلاش نکنید، جواب‌های پیچیده برای سوال‌های مشکل پیدا کنید. اکثر مردم بر این باورند که سرمایه‌گذاری در بازار سهام پیچیده، اسرارآمیز و بسیار پرمخاطره است؛ بنابراین بهتر است این کار را به متخصص آن بسپارند. این تفکر عامیانه بر این پایه استوار است که آدم‌های معمولی نمی‌توانند سرمایه‌گذاران موفقی باشند به این دلیل که موفقیت در بازار سهام نیازمند مدرک تخصصی کسب و کار، آگاهی از فرمول‌های پیچیده‌ی ریاضی، دسترسی به برنامه‌های پیچیده‌ی کامپیوتری و داشتن زمان زیاد برای بررسی بازار، نمودارهای آن و جهت بازار است. درک اصول سرمایه‌گذاری به روش ارزشی، بسیار راحت است و با این روش هر شخصی حتی با هوش متوسط، توانایی موفقیت در بازار سهام را بدون کمک متخصصان دارد. "وارن بافت" (بزرگترین سرمایه‌گذاری که تاکنون کره زمین به خودش دیده است) اعتقاد دارد تنها در شرکت‌هایی که قابل فهم، استوار و دارای کسب و کار پایداری هستند باید سرمایه‌گذاری کرد؛ شرکت‌هایی که برای موفقیت‌شان توضیح ساده‌ای وجود داشته باشد. او هرگز روی شرکت‌های پیچیده که قابل درک نیستند، سرمایه‌گذاری نمی‌کند. به خاطر داشته باشید، در سرمایه‌گذاری میزان سختی و پیچیدگی اهمیت ندارد. دنبال شرکت‌های پایدار با مدل کسب و کار قابل پیش‌بینی باشید.

ماهیت و زیبایی فلسفه‌ی سرمایه‌گذاری "وارن بافت"، سادگی آن است.

qG1gmpYpC7a5go4WaXrtUyXv4uvha2SsRDvdy47w.jpg

همچنین وی معتقد است:

"کسب و کاری عالی که مدیری معتبر دارد پیدا کنید، آن را با قیمت معقول بخرید و سهامش را برای تمام عمر نگه دارید."

در حقیقت سرمایه‌گذاران تا وقتی که بر روی فرمول‌های ریاضی، پیش‌بینی‌های کوتاه مدت بازار، فراز و نشیب‌های مقطعی و نمودارهای قیمت تکیه می‌کنند، کاری از پیش نخواهند برد. او اعتقاد دارد که پیچیدگی می‌تواند بر علیه شما کار کند و حتی در بسیاری از موارد بهتر است که درباره این قبیل سیستم‌ها چیزی ندانید.

هدف شما این است که سهام یک شرکت عالی را که بوسیله آدم‌های درستکار و توانا اداره می‌شود بخرید، سپس سهام آن شرکت را نگه دارید و صبر کنید تا بازار ارزیابی شما را تایید کند. این قانون اصلی فلسفه سرمایه‌گذاری "بافت"، توضیحی برای دستاوردهای باورنکردنی او می‌باشد. با همین قاعده ساده، سهام واشنگتن پست خود را با ارزش اولیه ۶ میلیون دلار به یک میلیارد دلار تبدیل کرد؛ سهام کوکاکولا را که ارزش اولیه سرمایه‌گذاری او یک میلیارد دلار بود، امروز به بیش از ۸ میلیارد دلار رساند و سهام شرکت بیمه جی.ئی.آی، که ارزش اولیه سرمایه‌گذاری در آن ۴۵ میلیون دلار بود، با یک رشد قابل توجه به مبلغ یک میلیارد دلار تبدیل کرد. اگر کسب و کاری را درک نمی‌کنید، سهامش را نخرید.

"بنجامین گراهام" پدر سرمایه‌گذاری ارزشی، مردی که استاد "وارن بافت" بود، دو قاعده کلی در مورد سرمایه‌گذاری دارد که باید به آن توجه داشت:

1- در سرمایه‌گذاری تفکری ساده داشته باشید

بی‌دلیل سرمایه‌گذاری را پیچیده و سخت نکنید. به تمام دانسته‌های‌تان تکیه کنید و کسب و کار پایداری را که مدیران صادق و توانا دارد، بخرید. از سرمایه‌گذاری‌هایی که نیاز به تصمیمات پیچیده دارند، اجتناب کنید. موفقیت در بازار سهام الزاماً در گرو مسائل پیچیده نیست.

2- خودتان برای سرمایه‌گذاری‌تان تصمیم بگیرید

خودتان مشاور خودتان باشید. مواظب کارگزارها یا فروشنده‌هایی که شما را به خرید سهام خاص یا سرمایه‌‎گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مشخصی ترغیب می‌کنند، باشید. بدون شک این آدم‌ها به دنبال منافع و سود شخصی خودشان هستند. (هیچ وقت فراموش نکنید استراتژی ساده "وارن بافت"، منجر به نتیجه شگفت‌آوری شد.)

 

برگرفته از " کتاب 24 استراتژی وارن بافت نوشته جیمز پاردو "

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©