الگوهای ذهنی مخرب بر رفتار سرمایه گذاران

روانشناسی

از جمله ویژگی‌ خاص همه آدم‌ها، دنبال کردن عادات منحصر به فرد و شخصی خود می‌باشد که روند زندگی روزمره را می‌سازد. موثرترین راه برای رسیدن به موفقیت این است که در خود رویکرد بنیادی به وجود بیاوریم و این رویکرد را مشابه ریشه یک درخت در نظر بگیریم که عامل نگه‌داری و استواری درخت است. یک رویکرد ذهنی درست برای موفقیت را کمتر کسی تجربه کرده است. بیشتر سهامداران فکر می‌کنند که رویکرد مبتنی بر اصول درست سرمایه‌گذاری را دارند، در صورتی که فاقد آن هستند و منتظرند که بازار چنین رویکردی در آن‌ها ایجاد کند.

"توماس بولکوفسکی" متخصص سرشناس روانشناسی در بازار سهام، می‌گوید:

"سال‌ها پیش هنگامی که مشغول معاملات روزانه بودم، دریافتم که هرگاه ناراحت هستم، انگار احتیاط را کنار می‌گذارم و هر چیزی را معامله می‌کنم و اینکه عملکرد آن چگونه باشد، اصلا برایم مهم نیست. اما هنگامی که به هر دلیلی خوشحال هستم، مثلاً پیش از آن چند معامله موفق داشته‌ام، شکست‌ناپذیر‌تر عمل می‌کنم."

در این مقاله به برخی از این عادات که در سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد، پرداخته‌ایم:

ورود احساسات در معامله

این مورد مهمترین دلیل برای از بین رفتن یک معامله خوب می‌باشد. در معامله‌گری باید شرایطی را مهیا کنیم که بتوانیم قادر به کنترل احساسات باشیم؛ این کنترل به واسطه برنامه‌ریزی و سیستم معاملاتی درست به دست می‌آید. به این نکته توجه کنید که تمامی معاملات احساسی منجر به زیان می‌شود. البته هر قدر تجربه معامله‌گر بیشتر باشد، بیشتر قادر به کنترل احساسات خود خواهد بود.

غرور داشتن

غرور یکی از احساسات منفی در معامله‌گر است. حس غرور در ذات معامله‌گری بازار وجود دارد و زمانی که تعدادی از معاملات با سود همراه باشند، غرور کاذب در معامله‌گران بیشتر قوت می‌گیرد و ممکن است به همین دلیل دست به معاملاتی بزنند که ریسک بالایی دارد. پس همیشه باید خود را مورد آزمون و سوال قرار دهید. یک تحلیلگر با تجربه در هیچ زمانی با قطعیت صحبت نمی‌کند و همیشه احتمالات را در نظر می‌گیرد. به معاملات با نگاهی عمیق بنگرید و بدانید معاملات پر سود و زیان‌ بار همیشگی نیستند.

نپذیرفتن اشتباه

بسیاری از معامله‌گران با سودهای کم، تحت تأثیر روشی قرار می‌گیرند که حتی در صورت زیان‌آور بودن معامله، آن را تغییر نمی‌دهند و با امید دادن به خود، سعی دارند این موضوع را نادیده بگیرند. بهتر است روش خود را بشناسید و با نظم و انضباط معامله کنید. به روند بازار احترام بگذارید، در زمان اشتباه به سرعت از بازار خارج شوید، به دنبال اشتباه خود بگردید و در زمان معامله حریص نشوید.

عدم کنترل خشم

خشم کورکورانه، راه خوب و سریع برای از دست دادن سرمایه شماست. خشم، بیش از هر احساس دیگری قدرت تخریبی دارد و عدم کنترل خشم باعث انجام معاملات هیجانی می‌شود. زمانی که از نظر روحی شرایط مناسبی برای معامله ندارید، معاملات را کنار بگذارید و استراحت کنید تا فشار عصبی موجود از بین برود و بعد از آرامش و مهیا شدن شرایط و کسب انرژی دوباره، وارد بازار شوید.

معامله کردن با ترس

ترس به عنوان یکی از آفت‌های مخرب معامله‌گری به حساب می‌آید که همه معامله‌گران آن را تجربه کرده‌اند، ترس یک واکنش غریزی برای حفظ بقاست. برای عملکرد بهتر در بازار سرمایه، ترس را کنار گذاشته و بر اساس واقعیت‌های بازار عمل کنید. ترس در معاملات جلوی رشد سود را می‌گیرد و برعکس به معاملاتی که باعث زیان می‌شود، فرصت بیشتری می‌دهد.

فراموشی تجربیات

بازار‌های مالی با ریسک همراه هستند. هر کاری به آموزش و تمرین نیاز دارد، معامله کردن نیز به صرف زمان برای یادگیری و پشتکار نیاز دارد. هرگز نباید به تجربیات گذشته اعم از فرصت‌های از دست رفته، سودها و زیان‌ها فکر کرد، چون همیشه فرصت‌های خرید جدیدی به وجود می‌آید که باعث یک تجربه شگرف در شما خواهد شد؛ سعی کنید از رفتارهای گذشته، درس بگیرید.

تردید داشتن

شک و تردید می‌تواند به دلیل بی‌تجربه بودن در بازار سرمایه باشد و این نشان از دو احساس متفاوت در مورد سهام مورد نظر شماست: هم علائم و نشانه‌ای برای خرید سهم دریافت نموده‌اید و هم نشانه‌هایی برای فروش را حس کرده‌اید. برای از بین بردن حس دودلی، معاملات خود را با اطمینان و قطعیت بیشتری انجام دهید. می‌توانید زمانی که روز معاملاتی به پایان رسید، فعالیت خود را به صورت تمرین ادامه دهید. برای اینکه با قطعیت بیشتری معامله کنید، تردید را کنار بگذارید و تصمیم بگیرید که معامله خواهید کرد یا خیر؟

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©