استراتژی های وارن بافت برای انتخاب سهام - قسمت 3

معامله گری

نحوه استفاده از سود

به گفته بافت، شما باید تنها در شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنید که حتی یک آدم نادان هم بتواند آن را اداره کند؛ چرا که می دانیم در گذشته هـم یک آدم نادان در آن شرکت مسئولیت داشته است. یک شرکت برجسته حتی با یک مدیر نادان هم می تواند به فعالیت خود ادامه دهد امـا شـرکت‌هـای تولیـدی بدون یک مدیر توانمند و باصلاحیت به طور حتم با مشکلات بسیار جـدى روبه رو خواهند شد.

yd5cmpXGtThf8tlLiIrorn1koBikIVbmTiZ6D7BA.jpg

یک روش مناسب برای ارزیابی کیفیـت مـدیریت شرکت وجـود دارد. توجه بافت به نحوه استفاده از سود قابـل تصـرف شـرکت توسـط مـدیریت است. مدیریت شرکت می تواند بین سرمایه گذاری مجدد سود در شرکت یا تقسیم آن بین سهامداران، یک راه را انتخاب کند. زمانی که مدیریت شرکت، سرمایه گذاری مجدد سود را انتخاب می کنـد، در واقـع اعتبـار خـود را گرو می گذارد. سرمایه گذاری مجدد تنها در شرایطی انجـام می پذیرد کـه بـاور مدیریت شرکت بر این باشد که این روش جایگزین بهتـری بـرای پرداخـت سود نقدی است و در آینده از این محل، بازدهی بیشتری نصیب سهام داران شرکت خواهد شد. اگر با دریافت سـود نقـدی یـک بـازدهی ده درصـدی نصیب سهامداران شود و بـا سـرمایه گذاری مجـدد سـود توسـط مـدیریت، بازدهی پنج درصدی برای سهامداران ایجاد گردد، قطعاً پرداخت نقدی سـود به سهامداران اولویت دارد.

هشدار: همیشه محاسبه سود قابـل تصـرف آسـان نیست. شـرکت هـای موفقی که حتی توسط یک فرد نادان هم می تواند اداره شـود، بهتـرین مـكـان برای پنهان کردن این افراد است. چـرا که یک سود هنگفـت ممكـن اسـت به راحتی اشتباهات آن مدیر را تحت پوشش خود قرار دهد.

دیدگاه درآمدی

به جای اینکه فقط یک شرکت را بعـد از نوسانات قیمت سهمش مـورد قضاوت خود قرار دهید، می توانید از طریق دیدگاه درآمدی یعنی ضرب سـود هر سهم به تعداد سهامی که در اختیار دارید، این کار را انجام دهیـد، بـا ایـن کار شما تصویری روشن از ارزش خالص سرمایه گذاری خود در بلندمدت دارید. تصویری بسیار بهتر از آنچه که یک نگاه کوتاه مدت بـه شـما خواهـد داد.

مدیریت شرکت

معمولاً تحلیل‌های کیفیتی در مدیریت شرکت متمرکز می شود. انتظار بافت از یک مدیر این است که در مسیری منطقی عمل کند. مدیر شرکت بایـد قـادر باشد که در زمان نیاز، هزینه‌های خود را کاهش دهد. بافت با وجـود ثروت هنگفتی که در اختیار دارد، در یک خانه لوکس و مجلل زندگی نمی کند.

ویژگیهای رفتاری یک مدیر شایسته :

- منطقی
- صادق 
- مستقل

عملکرد صادقانه و مستقل مدیر هم برای بافت حائز اهمیت است. البتـه برای سهامدار خرد بررسی این ویژگی‌ها در مدیریت شـرکت کمی مشکل است. در واقع سهامدار خرد نمی تواند به طور دقیـق روی عملکـرد یـک مـدیر اجرایی سطح بالا نظارت داشته باشد اما می‌توانـد نـحـوه تمايـل مـدیـر بـه پاسخگویی در برابر عموم، حتی به هنگـام کـسـب یـک عملکـرد ضـعیف را مشاهده کند. اگر وی به طور روشن اشتباهات خود را بپذیرد؛ می توان آن را نشانه خوبی قلمداد کرد.

aNPoYnRIGpmoKAnp0HpiZ3YyzmjNa6R8h3NoNKpk.jpg

اگر یک شرکت، زیر ارزش واقعی خود در حال معاملـه باشـد، مـی شـود این احتمال را داد که شرکت مذکور در حال بازخریـد سـهام خـود در بـازار است. زمانی که مدیریت شرکت تصمیم به بازخرید سهام خود در بازار می گیرد، نشانه هایی را به بازار می دهد در شرکت یک فرصت مناسـب بـرای سرمایه گذاری وجود دارد و آنها خواهان بهترین هـا بـرای سهامداران خـود هستند.

مدیریت سبد سهام

زمانی که دیگران به مجموع سهام خود به چشم سبد سهام می نگرند، نگاه بافت به آنها مانند مجموعه‌ای از شرکت هـا اسـت. استفاده از اصطلاحاتی مثل « سود مالکیت » نشان دهنده این است که او خـودش را مالک شـرکت می داند.

روش بافت برای مدیریت سبد سهام :

- تنوع کم
- چشم انداز بلندمدت

چه تعداد سهم باید در سبد سهام ما باشد؟ به راستی تا چـه میـزان تنـوع ضروری است؟ بافت مدافع تنوع نیست. تمايـل او شـرط بستن روی یک کارت با ارزش است. اگر برای شما بیست فرصـت سـرمایه‌گذاری موجـود باشد و بتوانید آنها را بر اساس جذابیت رتبـه بنـدی کنیـد، چـرا باید روی اولویت بیستم خود شرط بندی کنید؛ در حالی که نوزده فرصت سرمایه‌گذاری بهتر دارید؟ زمانی که سهم بسیاری از شرکت‌ها را در سبد سهام خود دارید، برای نظارت بر عملکرد تک تک آنهـا هـم کـار مشکلی پیش رو خواهیـد داشت.

نگاه بافت به سرمایه‌گذاری افق بلندمدت دارد. او حتی اعلام کرده است که بعضی از دارایی هایش مثل سهام شرکت کوکاکولا را هیچ گاه نخواهـد فروخت؛ چرا که به آن مثل یک دارایی مادام العمر نگاه می کند. در واقع شرکتی مثل کوکاکولا همان طور که فیشر اعتقاد داشـت، خـود را به عنوان یک شرکت « برجسته » اثبات کرده است، همه این ها به این معنی نیست که بافت شما را از هرگونه سرمایه‌گذاری کوتاه مدت منع کند، او حتی مشخصاً اعلام کرده است که بعضی از شرایط در بازار، فرصت شناسایی سود را به سرمایه گذار می دهد.

6flwxcSLZlZlwVBnN09x4g0LXFBvCiUmWFazgNFA.jpg

زمان خرید

تنها زمانی که به او حالت نگرانی دست می دهد، زمان خرید و فروش سهم است. شما نمی توانید به هر قیمتی خرید کنید، حتی یک شرکت خـوب هـم می تواند در آن واحد خیلی گران باشد. در وهله اول بافت شرکت را تحلیـل می کند تا به ارزش واقعی آن پی ببرد، سپس به بازار نگاه می کند تا متوجه قیمت سهم شود. زمانی فرصت مناسب خرید سهم است که کمتر از ارزش واقعی خود در حال معامله باشد و با خرید آن بتوان حاشیه امن مناسبی بـرای سرمایه‌گذاری خود ایجاد کرد. بافت به شیوه خودش حاشیه امن را محاسبه می کند اما اصول همان هـایی است که گراهـام مـدنظر داشت. قسمت اعظمی از زندگی روزانه یک سرمایه‌گذار با انتظار همراه است. مدیریت کردن این صبر و انتظار برای کسی که خرید و فروش‌های زیادی انجام می دهد، است. گاهی اوقات ایـن انتظار بسیار طولانی هم می شود. اما در نهایت بازار با قیمتی قابل قبـول بـرای سهم موردنظرتان، پاداش صبر شما را خواهد داد .

زمان فروش

احتمالاً نتوانید در بازار، سهامدارانی را پیدا کنید که به برخی از سهم‌های خود به چشم یک دارایی مادام العمر نگاه کنند. اما خالی از لطف نیست که بدانیـد بعضی از سهم‌هـای موجود در سبد سهام شرکت برکشایر هاتاوی ایـن وضعیت را دارند. البته بافت هم در زمان مناسب سهام خود را می فروشـد و شناسایی سود می کند.


برگرفته از کتاب " چگونه مانند بزرگترین سرمایه‌گذاران دنیا سرمایه‌گذاری کنیم؟ " - نوشته هنس نورن

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©